onsdag 31 mars 2010

Påskpynt e grymt

I år hade jag nästan glömt bort påsken (jag skyller det på snömängden). Hade ju tänkt ta in lite videkvistar så där för en vecka sedan, men det har jag alldeles glömt bort så nu får vi nöja oss med dotterns snart halvmeter höga påsk(korn)gräs. Vi får hoppas att inte gräset går samma öde till mötes som basilikan i krukan bredvid. I går passade jag på att gallra lite små späda basilikaskott medan dottern såg på (dumt gjort, jag veeet!). Så i morse när jag var i köket hörde jag glada och entusiastiska "Oj,oj,oj,oj"... Jag kunde snabbt lista ut att det var fara å färde och som vanligt hade jag rätt. Dottern hade lyft basilikakrukan på vår vita vardagsrumsmatta och gallrade vilt. Jag lyckades rädda två små skott. Mattan var förstås full med mull, men eftersom vi hade glömt att vattna vår lilla odling i går så var den så pass torr att det gick att dammsuga upp.

På eftermiddagen påskpyntade vi lite (och jag menar lite), jag har svårt att bestämma mig vad jag tycker om påskpynt. Å ena sidan är det uppiggande med lite glada färger och skojiga figurer men å andra sidan blir det lätt kaotiskt. Så vi plockade fram två kycklingar, en höna och två harar. Hararna är verkligen mina favoriter, eller var, kanske passar bättre. Kaninkillen tappade jag på bordet så hans huvud föll av och limmet hade inte ens hunnit torka innan dottern smällde ner kaninflickan i bordet så att även hennes huvud (kaninens alltså) rullade. Jag har ännu inte orkat motivera mig (eller maken) att limma fast huvudet, så nu står hon på bordet med ett påskägg under armen och huvudet bredvid sig. Jag kallar det en modern installation.

I kväll har jag masserat gubben 45 minuter. Vi gick en massage-kurs i höstas, men har varit lite slöa senaste tiden (någonting som verkligen märks i stela och sjuka axlar). Men idag orkade jag samla tillräckligt med kraft för att ta tag i saken. Jag måste nog säga att jag inte förstår dem som vill arbeta som massör, det är så tråkigt och dessutom blir man själv så sjuk i axlarna (det beror väl antagligen på min teknik (eller snarare dess obefintlighet)). Sanningen är att jag skall till stan imorgon, till både en inrednings- och en blomsteraffär, så det gäller att samla ordentligt med poäng nu före ;).

Nu skall jag slappa i soffan en stund med påskhäxe godis... (Dagens tips förresten; Köp inte godis till påskgummorna en vecka på förhand, i så fall hinner det ta slut många gånger om ;))




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar