fredag 2 april 2010

Memma-mousse

Idag lagade jag memma-mousse efter ett recept i Birka-tidningen. På bilden i tidningen var moussen mörkt chokladbrun och enligt receptet skulle den räcka till ca 4 personer. När min mousse var färdig var den ljusbeige (se själv på bilderna!) och den fyllde en 2,5 l skål (skulle alltså räcka att föda en hel skolklass med). Efter att ha smakat på läckerheten så bestämde jag mig snabbt för att de hade fuskat när de tog bilderna till receptet och bara fyllt äggen med vanlig memma. Oberoende om jag hade gjort fel eller inte så blev det en jättegod efterrätt. Men eftersom den är ganska mäktig så orkar man inte äta mer än ett ägg, så nu har vi en stor plastbytta i kylen full med memmamums. Nån som är sugen?

Äggen var också ett helt spektakel att få avskärda. Jag prövade med varm kniv, sågtandad kniv, långsamma rörelser, snabba ryck, men resultatet var ändå flera spruckna ägg. Tre stycken klarade sig i alla fall och chokladägg skärvorna hade snabb åtgång när både dottern och gubben var hemma. Sedan sprack spritspåsen så jag hade memmamousse över hela diskbänken (som tur hade jag ju gjort en stor sats ;)), så det var bara att tvätta, diska, skölja och börja om :). Ganska snabbt gick det i alla fall, kanske 20 minuter från början till slut...(och då skall tilläggas att jag till största delen var ensam med dottern som klättrade på kökslådehandtagen i tappra försök att nå chokladäggen!)...

Här är receptet om någon blev sugen att prova:
ca 200 g memma
50 g vitchoklad
2 gelatinblad
2 msk apelsinsaft
2 dl vispgrädde
1/2 ask sockrade pomeransskalsbitar
chokladägg

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. Smält chokladen i vattenbad. Vispa grädden. Koka upp saften och lös upp gelatinbladen i saften. Vispa memman mjuk, vispa i chokladen, pomeransskalen och gelatinblandningen. Vänd till sist i gräddblandningen försiktigt (hur man gör det vete katten, jag menar man måste ju ändå röra o blanda en hel del för att få ihop allt men...). Låt moussen stå kallt och stelna en stund och spritsa sedan i chokladägghalvor. Dekorera med vit choklad.

(Jag använde 200 g memma, 70 g vitchoklad, 2 gelatinblad, 4 msk apelsinjuice, 2,5 dl vispgrädde ingen pomerans och billigaste billiga chokladägg som fanns i affären...och ändå blev resultatet rätt bra, så det tycks gå bra att ta lite vad man haver o blanda hejvilt ;)

Glad Påsk

1 kommentar:

  1. mmm...va hide låter goo...man blir ju snåål..kan tro he va svårt ti skära choklaa ägge../ Annika B.

    SvaraRadera