måndag 22 mars 2010

Örtagård

Idag planterade jag lite örter (persilja, basilika och smörgåskrasse). I fjol gjorde jag ett liknande experiment som misslyckades totalt (gräslöken liknade visset påskgräs, basilika bladen växte sig hela 5 cm höga och persiljan löd under tortyrmetoden "undervattning - övervattning"). Den lilla skörden vi fick av fjolårets örtodling var i alla fall uppskattad, alltid gott med egna råvaror i maten!

Så nu har vi vår lilla odling i vardagsrummet. Jag har redan gått flera gånger och tittat ifall något enstaka litet frö skulle ha börjat spricka (otålig? jag?), men än har inget hänt. Det ska i alla fall bli härligt med lite grönska i kontrast mot det massiva snötäcket utanför fönstret (=allt som har rasat av vårat tak de senaste dagarna).

Tillsammans med dottern planterade jag också påskkorn i en kruka. Jag hade förberett lite med mull och sådant medan hon sov, så hon fick plocka dit fröna, klappa lite på ytan och hjälpa till med vattningen. Ibland tänker jag att hon kanske är lite för liten ännu (1,5 år) för att hjälpa till med allt möjligt (plantera, baka pepparkakor osv), men tillika så märker man ju att hon tycker om det. Det första hon visade åt pappan när han kom hem från arbetet var krukan med "på" som hon kallar påskgräset :). Vi har krukan placerad på ett lågt bord, så hon kommer bra åt den, och som jag misstänkte så tog hon snabbt tillfället i akt. När jag var i köket och lagade mat hörde jag då hon plötsligt sa "Här" med bestämd röst, då hade hon tagit krukan och placerat den i en av våra ljusbeiga soffor *oooops*. Det gick i alla fall bra och sedan dess har hon inte rört den, så kanske den får stå kvar på "lilla bordet" så hon kan kika lite i den ibland för att se om det har börjat hända något.


I morgon sticker gubben iväg på arbetsresa två dagar, så då är det föräldrafritt som gäller :). Jag tror nog att det kommer att gå riktigt bra, vi har mycket program inbokat så tiden inte ska bli så lång. Och om vi inte kommer på något annat kan vi ju alltid sätta oss och se på då våra odlingar gror ;).

1 kommentar:

  1. Hej!
    Visst är barn underbara, hi,hi. Kul att så lite egna örter. Det får nog jag och Viggo också göra när vi är lediga på ons. det ser så mysigt ut. Ha en fortsatt mysig vecka!
    Kram Lotta

    SvaraRadera