måndag 14 juni 2010

Vägen hem

Vi är ut och går på "hemvägen" minst ett par gånger per vecka, kvällstid för att hälsa på maken och dagtid för att njuta av fågelkvitter, värmen och lugnet på vår tomt (på kvällarna är det fullt håll i gång med maskiner som brummar och myggor som surrar, så man kan inte riktigt ta till sig och njuta av naturen runt omkring). Från radhuset där vi bor nu har vi bara ca 600 m till bygget (något jag är otroligt tacksam över).

Här svänger vi in från byvägen. Huset längre fram på vägen hör till hembygdsmuseet.

Många vackra rönnar promenerar vi förbi. Jag har funderat och planerat vad vi skall ha för träd på vår gård och kommit fram till att det blir björkar, aspar och granar (de finns där färdigt) och så ska vi plantera rönn, hägg och äppelträd förstås ;). Det är en av nackdelarna med att bygga nytt, man får inga härliga gamla knotiga träd på köpet. Men allt kan man ju inte få och jag är glad att vi ändå har så många fina björkar, aspar och granar på tomten :) (fastän jag också gärna går lös med motorsågen på dem ;)).

Här är vår egna väg... en riktig country road med stora krossgrus än så länge, men när det mesta av varuleveranserna har kommit (speciellt betongbilen) så ska det sättas finare grus ovanpå.

Här tar vägen slut...Jag står mitt emellan garaget och huset (nåja, det blivande garaget och blivande huset) och fotar.

Här fastnade även granngården på bild... (fotat från vår väg).

Ett litet dike blev vi tvugna att gräva upp för att få vattnet att rinna i rätt riktning. Första gången jag kom dit och såg diket visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta, det såg ut som en stor, brun kanal (lika bred som vägen). Men nu har jordmassorna rasat samman lite och för varje dag kommer det upp mer grönt längs med sidorna...

...så jag tror att det så småningom kommer att se ut ungefär såhär. (som diket längre fram på vägen). Och det är ju inte helt illa ;)

På väg hem igen från promenaden... Varje gång jag är till tomten så förundras jag över vilket vackert ställe vi bygger på. Den fina naturen finns överallt här på landet, men det känns som den skulle framträda ännu tydligare i kombination med alla gamla hus och byggnader som finns runt omkring oss. Jag vill så gärna bevara den känslan också på vår tomt, så därför planerar jag noga vilka växter som ska få finnas med, inga nymodigheter här inte ;).

Hoppas ni får en skön måndag, jag försöker njuta av lugnet före stormen idag, för imorgon kommer betongbilen och då är det full fart hela dagen med mycket arbete och mycket talkofolk!

5 kommentarer:

  1. Det är nog ett vackert ställe! Det är så härligt att bo på landet med vacker omgivning! Idag köpte jag ett par rosa prickiga kappsäckar till A också. Jag tror att den ena är en modell större än den du köpte, och den andra var mindre. Så om du vill ha flera storlekar så finns det ;o) Kram, Jennie
    P.s. hur är det med rösten?

    SvaraRadera
  2. Ni kommer att bo såååå fint! Med all natur runt omkring. Det är det bästa och när man dessutom uppskattar natur så kan det inte bli mycket bättre.

    Det är spännande att följa husbygget!

    Ni kommer att få kanonfina diken med massor av härliga blommor att plocka in om man vill.

    Har jag sagt att bilden i din header verkligen är underbar (har tänkt skriva det varje gång jag varit här, det kanske jag har gjort också, minns inte....).

    Kramar Agneta

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att få följa med på din väg till huset. Vi har också nära till nybygget. Går dit i stort sett varje dag, fastän ingenting har byggts där ännu:)
    Ha det gott!
    /Jennie

    SvaraRadera
  4. Jättekul att få se tomten och omgivningen. Ser så mysigt ut. Lovely! Nu är ni på G ;) Lycka till!

    Kramis Milla

    SvaraRadera
  5. Jättemysig miljö! Diket blir nog bra bara det börjar växa upp lite grönt! Vad bra att vägen till bygget är så nära där ni bor nu - bara att kvista över!

    Måndagskramiz från aka

    SvaraRadera