måndag 14 juni 2010

Med IKEA i sikte...

Om allt går enligt planerna (vilket det i och för sig sällan gör som småbarnsförälder och husbyggare) så kommer jag och gubben att göre en tripp till IKEA på söndag. Ni finlandsvenska läsare är bekanta med fenomenet, detta underbara äventyr som man oftast gör endast en gång per år och kommer hem med en fullproppad bil, en ännu mer fullproppad takbox och ett två meter långt kvitto... Ni rikssvenska läsare vet inte vilken ni lyx ni har, många av er har säkert IKEA i närmsta stad!
Det kommer säkert att bli en hel del ikea-tjat under veckan som kommer, men en sak som jag definitivt kommer att köpa är tyg i olika mönster och färger. (Är det bara jag som tycker att tyg i vanliga tygaffärer är oförskämt dyrt!? Det lönar ju sig inte ens att sy kläder själv (inte för att jag nu ändå skulle klara av det, men det var bara en parentes ;))).


Berit: Pastell, ränder, somrigt..Jag behöver knappast säga mer...
Berta ruta: Blått och som gjort för vårt kommande sovrum... (eventuellt tänkte designern också på vår ännu obyggda sommarvilla när hon skapade detta tyg...men det tar vi i ett senare skede..huset först ;))
Britten nummer: Jag vet inte alls var jag skulle ha detta tyg, men jag tycker om det ändå :). Och tyg är alltid bra att ha...Man vet ju inte när tygmakarna börjar strejka ;).
Lialotta: Vaxduk med härliga prickar. Mörkblått skulle passa perfekt i kommande lekrummet där det nog blir ett måste med vaxduk på bordet. Helst skulle man ju vaxa in väggarna och allting, men det går kanske inte... Härom dagen så visade dottern så stolt på väggen och sade "Thathor" (=traktor). Då hade hon skapat sitt egna lilla konstverk där. Tack och lov med blyerts så det gick att sudda bort...tyvärr tror jag inte det var sista gången. Så vaxduken får åtminstone att få följa med hem...och Berit...och Berta..så får vi se var gubben drar gränsen ;).

6 kommentarer:

  1. Hej! Britten nummer är fint, det missade jag när vi var till IKEA, men vi missade ju det mesta pga otålig liten tös. Men jag hann få med mig Berta ruta i rött som nu hänger i vårt köksfönster. Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja, tänk vilken lyx svenskarna har som kan åka till Ikea när de vill! Fast det där att Ikea är på så pass behörigt avstånd från oss är nog en stor del av charmen, när man bara kan göra någon enstaka resa dit ibland blir det ju desto mer spännande. Kommer Ikea på närmare håll och man kan åka dit var och varannan vecka om man så vill försvinner nog stor del av charmen tror jag.
    Jag tycker också tyg är dyrt, så klart man måste passa på när man får tag på tyg till betydligt mänskligare pris! :) Berit nummer gillade jag också, vore riktigt häftigt med lite sånt tyg på lämpligt ställe!
    Hoppas ni får en trevlig resa på söndag! :)

    SvaraRadera
  3. va kul me en ikea resa :) vilket blir de? den blåa vaxduken hadde ja me mej hem oxå sist :-) /Heidi

    SvaraRadera
  4. Hoppas att ni får en trevlig tripp!

    Nästa gång jag åker till IKEA ska jag nog köpa lite Britten nummer-tyg och försöka knåpa ihop några kuddfodral =)

    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Äääääälskar IKEA-resor!! Lyckliga du! Men, tänk att allt "det billiga" tenderar att bli så dyrt i kassan - märkligt... Ser fram emot bilder från shoppingen :)

    Kramiz aka

    SvaraRadera
  6. Det är trevligt med Ikea besök. Man hittar alltid någonting. Jag älskar attt gå i de små lägenheter de ställer ut typ 32 kvm. De brukar se ut som små dockhem.
    Kram Anette

    SvaraRadera