fredag 4 juni 2010

Blomstrande bus

Dottern har än en gång bevisat att hon går i sin mammas fotspår, kanske inte i så positiv bemärkelse den här gången, utan som blom-mördare.

I går när vi handlade passade jag på att plocka åt mig en vit mini-gerbera att pryda köksbordet med (som jag för övrigt bara blir mera och mera led varje dag, gubben har lovat att vi målar/betsar om det när vi flyttar, men det börjar nog kännas som att det hamnar under fruns målarpensel vilken dag som helst nu!). Nåja, tillbaka till storyn. Jag placerade blomman längst in i vagnen, under barnsitsen, eftersom jag logiskt nog tänkte att där är den minst i vägen när det blir trångt med blöjpaket, yoghurtburkar och 52 andra saker jag hade på listan.

Smart, ända tills lillgumman blev otålig halvvägs in på födo-inskaffnings-rundan. Ingen panik, det händer så gott som alltid och då är det bara att börja plocka all saker i vagnen via henne så hon får något att syssla med. Allt gick bra ända tills hon fick ett paket med 1 kilo potatismjöl i händerna, hon tröttnade att titta på hallonkrämsbilden rätt snart och -plupp- ett kilo potatismjöl förpackat i en hård kartong träffade mitt i prick på gerberan! Med följden att två blommor (av fyra) gick av. Säkert skulle en hel del av befolkningen helt sonika gått tillbaka till blomhyllorna och bytt ut den (knappast skulle affären ha gått i konkurs för det), men eftersom det var helt och hållet vårt fel att blomman gick i kras så betalade vi för den och tog hem den.

Väl hemma tittade jag en stund på spektaklet och plockade sedan bort de avbrutna, halvt mosade, små gerberorna och satte dem i turkosa Kartio-glas. Perfekt! Det blev en betydligt snyggare bordsprydnad än en hel blomma i kruka skulle ha blivit! Så ifall att det här arrangemanget överlever några dagar så knipsar jag nog av de resterande blommorna också ;).

Inget ont som inte för något gott med sig också ;).

2 kommentarer:

  1. Haha, ja det var schysst gjort av dig att inte byta ut blomman. Snyggt blev det också!
    Hälsningar
    Jennie

    SvaraRadera
  2. Hihi, vilken busig liten tjej :) Men det blev ju såå snyggt med blommorna i de turkosa vaserna, det var säkert dotterns tanke från början, fniss.

    Ha en bra dag i solskenet Annie!

    Kramiz aka

    SvaraRadera