tisdag 29 juni 2010

Trött, men lycklig...

Idag blir det bara byggbilder. För de två senaste dagarna har jag tillbringat åtskilliga timmar där med hammare i hand. Igår kväll lyfte vi takstolarna på garaget. De var tunga, fruuuuuktansvärt tunga. Vi var tre stycken på marken som lyfte och tre stycken på "taket" som tog emot. Nu ser man betydligt bättre hur både garaget och huset börjar se ut. Jag tror att proportionerna mellan dem blir ganska bra...

Idag har vi stadgat takstolarna, satt plast på och spikat brädor på taket. Gissa om det var hett där uppe med solen som gassade från en klarblå himmel! För tillfället känner jag mig rätt mör (förvånansvärt nog ;)). Armarna värker av lyftandet igår, huden bränner av solen idag och sjukast av allt är muskeln mellan tummen och pekfingret på höger hand...har hållit i hammaren 90 % av byggtiden idag.

Så här såg det ut igår kväll när jag for hem från bygget...

Så här ser huset ut just nu. Byggarbetarna håller på och slår brädor på taket på huset, sedan ska de sätta vindskyddsskivor på väggarna och efter det tar de semester, vilket innebär att vi tar vid!


Det här är fotat in genom ett vardagsrumsfönster, som det syns har vi en hel del kvar att fixa innan vi kan flytta in :).

Till sist en fråga till mina blomsterintresserade läsare... På bilden här ovan syns en flik med matjord (ca 10 kvadratmeter stor) som bildats mellan ett nygrävt dike och vår väg. Stället är ca 20 meter från vår tomtgräns. Här skulle jag vilja plantera någon sorts blommor. Blommorna skall vara färgglada och gärna ganska stora. De skall också klara sig utan rensande, vattnande eller annan skötsel (alltså vildblommor). Min första tanke var förstås lupiner, det skulle vara så fint... Men nu har jag fått rådet att undvika dessa eftersom de i så fall kommer att ta över hela vår tomt på grund av sin spridningsförmåga. Så nu tar jag tacksamt emot tips på vad man kunde så på plätten. (vi bor i växtzon 4)

4 kommentarer:

  1. Växt-tips vågar jag min nog inte på. Eller jo, förresten, jag är ju ros-galen, så lite fina buskrosor där vore väl fint?
    Häftigt att se bygget växa fram. Det är som att få se en förhandsvisning av vårt:)
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  2. Nu går det undan vilken lycka för er.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset med kannan. Ska kolla upp det.

    Visst är pojkarna trötta på kvällen men tro inte att de somnar bums inte ;)

    Kramis

    SvaraRadera
  4. Oj vad huset växer fram - spännande!! Försök hinna med att få lite ro emellan åt också :) Ett tips - vänta till det blir mer klart innan du planterar. Du kommer hinna ändra dig 1000 gånger, trust me, hihi. Vet inte riktigt hur vägen ser ut men det är alltid snyggt med allé på vägen till ett hus, vet inte om det passar där du bor... kan vara bra att göra en grovplanering/skiss över trädgården och tomten innan plantering. Jag vill gärna se mer av tomten, snääälla!!

    Kramiz aka

    SvaraRadera