tisdag 15 juni 2010

Gjutaredagen

Idag har vi gjutit betong. Inte en liten säck, utan närmare bestämt 18,5 kubikmeter. Jag har sett fram emot den här dagen med skräckblandad förtjusning. Skräck för att jag har fått höra om hur jobbigt det är att gjuta, hur noggrann man måste vara och hur mycket som kan gå fel. Förtjusning därför att hädanefter arbetar vi på höjden, alltså något som ger ett synligt resultat!

På bilden här ovan syns armeringsjärnen. Det blåa är det inplastade fördelningsskåpet (som fördelar vattnet till golvvärmesystemet. Alla rör som sticker upp nära fotografen kommer upp i teknikutrymmet (vattenrör, bergvärmerör, fiberkabel och allt möjligt annat som jag tyvärr inte minns för tillfället).


Här är betongen utsmetad i hela huset...men än är det mycket jobb kvar med att jämna ut den. Först ska den stelna lite...

Färdigt utjämnad, det gick väl snabbt och enkelt ;). Faktum är att det inte alls var så jobbigt som vi hade räknat med. Vi hade hjälp av en hyrd slipmaskin som gjorde det tyngsta jobbet. Verkligen prisvärd! Jag har hört om folk som hållit på hela natten och slipat och fasade för detta, men vi var hela nio man (eller åtta män och en kvinna ;)) på plats, så det gick verkligen undan. Att maken dessutom härstammar från ett byggarsläkte med kunskap om det mesta när det gäller husbyggande gjorde ju inte saken sämre!


Mitt projekt då...För en tid sedan läste jag i bloggen Tre rum om hur de hade gjort mönster i en betongtrappa. SÅ KLART skulle jag också prova detta :). Överloppsbetongen skyfflades i en träform och sedan gjorde jag mönster med en dörrmatta av gummi. Alla gubbar (utom maken som visste vad som var på gång) sa : "Vad smart att gjuta fast mattan så den hålls på stället!" Ingen av dem såg ens att mattan var upp och ner vänd :).



Men visst tyckte de också att det var rätt smart sedan när jag (eller nåja, makens farbror) lyfte bort mattan och *trumvirvel* så har vi vår personliga betongtrappa med mönster på :).


Och jepp, jag kommer att gjuta igen...var så säker ;). Vi ska åtminstone gjuta en garageramp ännu och jag funderar redan på nåt sirligt blommönster på sidan... Vi får se vad det blir till :).

3 kommentarer:

  1. Kan tänka mig hur mycket jobb det är med husbygget... Tyckte det var alldeles tillräckligt bara med bastun vi byggde ifjol! Men fint lär ni få det. Och vad bra med många som kan hjälpa till!
    Betongtrappan blev ju jättesnygg, det är faktiskt en idé jag ska lägga bakom örat! :)
    Spännande med bloggtäff! Synd att du inte kan vara med, men det blir fler gånger får vi hoppas! :)

    SvaraRadera
  2. Fin trappa :o) men huh så mycket arbete med huset! Blir trött bara när jag läser om det :oP men man har kanske inspiration så man orkar igenom det när det är ens eget bygge det gäller! Hoppas jag iaf!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jösses vad du kan Annie! Djupt imponerad :) Vad roligt att det gick så bra med grunden och vad inovativt med den egna trappan! Baxnar...

    Kramiz aka

    SvaraRadera