fredag 25 juni 2010

Midsommar och födelsedag

I år har jag den stora turen att fylla på midsommaraftonen. Det är på sätt och vis tur för alla er andra också, för på min födelsedag brukar det i 90% av fallen vara varmt och soligt. Dagen före och dagen efter kan vara regniga, kalla och blåsiga, men min födelsedag brukar alltid kunna firas utomhus. Så nu vet ni vem ni kan tacka för det underbara midsommarvädret vi har idag :)!

Av mannen fick jag denna underbara orkidé, hoppas jag lyckas hålla liv i den nu också! Jag fick också en inredningstidning och två andra saker som ska piffas till lite ännu (inredningsgrejer förstås ;)).

Den här dagen har jag tillbringat i ett 30-grader varmt kök. Jag har rört ihop en potatissallad och fixat en tårta tills ikväll. Jag har en tendens att göra alldeles för stora satser av saker och ting och potatissalladen blev inget undantag. Den kommer nog gott och väl att räcka åt de sju vuxna och två barnen som det ska firas med!

Receptet på potatissalladen är ett riktigt basic-recept. Man kan förstås variera och tillsätta andra saker efter tycke och smak. I vår familj finns en person (min man, vem annars) som inte är överdrivet förtjust i potatissallad, men denna version äter till och med han :).

Potatissallad (8 personer)
6 stora potatisar
2 äpplen
2 inlagda gurkor
en liten lök

2 dl gräddfil
en skvätt mjölk
lite majonäs
några matskedar senap
1 tsk salt
paprikapulver
1 tsk socker

Skär potatisarna i små kuber och koka tills de är mjuka. Låt svalna. Skär äpplena och gurkorna i små bitar, hacka löken och blanda ihop. Blanda såsen och rör ihop alltihop.

Trevlig Midsommar till Er alla!

5 kommentarer:

  1. Men GRATTIS Annie!!!! Vad häftigt att både fira sig själv och midsommar samtidigt :) Vilken fin blomma - suktar efter en sådan själv ;) Jag ska absolut prova ditt recept, låter helsmarrigt!!

    Stora GRATTISKRAMEN från aka:)

    SvaraRadera
  2. GRATTIS ï efterskott på födelsedagen! O tack för vädret ;) Hoppas din midsommar/födelsedag var riktigt bra!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  3. Jag fyller också år runt midsommar den 22 juni och ibland fyller jag också på midsommarafton.
    Potatissalllads receptet ska jag skriva av.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Ahaa! Jag brukar alltid tärna potatisen efter kokning! Så där ska jag göra nästa gång, tack för receptet.

    GRATTIS i efterskott och tack för finvädret, hihi!

    SvaraRadera
  5. Jag kan intyga att både tårta och potatissallad var riktigt MUMS och hade god åtgång! Och så har familjens minsting blivit ännu ett år äldre :o)

    Kramisar,
    Jennie

    SvaraRadera