torsdag 17 juni 2010

Basilika-burkar

När vi gjorde vår väg passade vi på att förbättra vägtrumman under vägen vi har gemensam med grannarna (det var ett nödvändigt ont, skulle vi inte ha bytt ut den skulle säkert betongbilen stå där än idag!). Under vägen fanns dessa cementringar som mannen frågade om han får ta och det fick han. Min uppgift blev förstås att hitta på något vettigt att göra med dem. Eftersom jag tycks vara otålig av naturen så orkade jag inte fundera på saken så länge, utan första bästa idé som dök upp i huvudet (efter ca 0,1 sekund) så bestämde jag mig för. Jag vet, man kan ändra sig, men kruxet är att jag är väldans envis också av naturen så jag har inte helt lätt att ändra mig sen jag väl har bestämt mig. Den briljanta idén (som jag i och för sig fortfarande tycker att är briljant) är att placera några av dessa ringar på stående intill vårt framtida trädgårdsland och sedan odla örter och eventuellt blommor i dem. Problemet nu då är att såhär...

...ser mina basilika plantor ut för tillfället :). De som har följt med bloggen länge, länge minns kanske att jag planterade dem för x antal veckor sedan...hmm...vid närmare eftertanke var det redan före påsken, på samma gång som vi sådde påskgräs. Jag behöver väl inte säga att det känns aningen överdrivet att plantera dessa små plantor i stora cementringar!

Jag har ju något år på mig ännu innan trädgårdslandet blir aktuellt, så jag kan ju alltid hoppas att mina fingrar börjar skifta åtminstone lite i grönt innan dess :). Under tiden skall jag vårda min basilika ömt så kanske de lagom till hösten ger tillräcklig skörd att pryda en taco-paj med!

Ha en skön kväll!

Ps. Roligt att så många vill vara med i min tävling och ännu hinner man ju delta :).

7 kommentarer:

  1. Vilken strålande idé Annie! Du får se till att odla lite mer basilika så du har att fylla rören, hihi! Tur att det finns basilika i affären - till tacopajen menar jag :)

    Kramiz aka

    SvaraRadera
  2. Åhh så väl jag känner igen gjutningen av grunden.....visst är det spännande.

    Din idé med mattan i den gjutna trappan in var ju helt enkelt strålande - snyggt blev det också.

    Och cementringarna verkar vara ens strålande idé. Men kanske kan du tänka dig någon mer frodig kryddväxt än basilika i dom, kanske!

    Agneta kramar

    SvaraRadera
  3. Man lär så länge man lever.
    Jag brukar köpa färdiga krydddor och ställa ut, men du kommer nog få mer gröna fingrar än jag har. Det var ett bra förslag att ha kryddväxter i cementringarna.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Bra idé! Du kan ju fylla ut cementringarna med lite andra örter också, t.ex. persilja brukar växa så det knakar och sprida ut sig hur mycket som helst (vet jag av erfarenhet eftersom jag alltid sår fröna för tätt!) Kram!

    SvaraRadera
  5. Hej Anni!
    Jag är säker på att du får till det på ett alldeles utomordentligt sätt ;)

    Det ska helt klart bli spännande att se det färdiga resultatet :) Kanske får man lite tips!

    Önskar dig en toppenhelg!
    Kram Milla

    SvaraRadera
  6. Hej vännen!
    Vilken kul idé. Det kommer säkert att bli jätte fint, man kan ju alltid fylla ut med mera lättodlade kryddor.
    Tack för titten hos mig. De söta skålarna har jag just klickat hem från House of Linnéa och de kommer från Greengate.
    Önskar dig en mysig fredag och en skön helg!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Så långt ni har kommit med bygget - kul!!! Åh, vad jag längtar tills vår platta är gjuten. Ska bli så kul att följa ert fina bygge!
    Ha en bra kväll! /Jennie

    SvaraRadera