tisdag 22 juni 2010

Bygg-rapport

Äntligen börjar det hända saker vid bygget. Eller det har ju hänt saker i flera månader redan, men nu syns det också :). Byggarna från Hartman Hem har spirat upp huset så nu ser det ut såhär! Äntligen börjar man förstå att vårt hus snart kommer att stå där!


I morgon kommer takstolarna, så i bästa fall lyfter de på dem före midsommar! Samtidigt håller vi själva på med garaget vid sidan om. Det är inte riktigt lika långt spirat, men en bra bit på väg!

Medan maken, två av hans bröder och svärfar spirade så flyttade jag och vårt femåriga fadderbarn på en stoooor hög bergullsbalar. Bergulle är ju annars inte så tungt material, men ihoppressat så väger det en hel del. Man behöver i alla fall inte investera i dyra gym-kort när man bygger hus, man får nog styrketräning så det räcker :).


Jag tycker i alla fall att jag har gjort mitt jobb med bergullen nu, så sen när det blir på tal om isolering så får någon annan gärna ta över :).

Imorgon kväll blir det troligtvis hantverkarmarknad tillsamman med mamma och mina systrar. Kanske man fyndar nåt fint, vem vet :).

7 kommentarer:

  1. Aha, nu såg jag att du bor i Finland :)
    Kul att följa ett bygge som är av en husfirma man inte känner till.
    När beräknar ni inflytt?

    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Vad roligt för er nu det börjar det hända saker.
    Lycka till med arbetet!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Ja, titta!! Det tar sig!
    Min ena väninna har precis byggt hus (eller ja, de håller på fortfarande) så jag känner igen bilderna, bygge bygge bygge - tada!! Hus!!
    Det är så roligt och jag önskar nästan att vi hade nappat själva och byggt hus vi med, men efter omständigheterna så var det nog bra att det inte blev av. Det var precis när räntorna höjdes så bara huset skulle kosta ca 24 000:- i månaden.... Öööö, nejtack!

    Tack för dina tänkvärda ord! Det är ju precis så, man måste prata och bearbeta för att kunna gå vidare. Det som var jobbigast var nog att inte ha några svar till Janna, att det fortfarande inte finns någon "acceptabelt" svar på hennes frågor. Det enda han sagt nu är att han ville tysta henne när de bråkade... *suck*

    Angående huset så får vi väl se - jag tror nog jag kan dra med sambon faktiskt ;) Han sa att han med gillade det igår, så fortsättning följer! :)

    Ta hand om dig och stoooor kram!

    SvaraRadera
  4. Wow, häftigt! Kul att börja se lite resultat! Trevlig med lite "gratis" motion, hihi. Hoppas du visar eventuella fynd från hantverksmarknaden! Låter som det blir en mysig kväll!

    Kramiz aka

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt spännande att se huset ta form!
    /Jennie

    SvaraRadera
  6. Hej vännen!
    Vad spännande att det börjar hända saker med huset. Önskar er en riktigt mysig Midsommar!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Det känns nog säkert mer verkligt nu när ni faktiskt ser huset ta form! Kul att se att det händer saker och att det går framåt.
    Blev det någon hantverksmarknad och några fynd?
    Läste om er Ikea-resa, vilken otur att det skulle gå så där! Får hoppas de har badrumsmöblerna sen när ni ska ha dem - vet av egen erfarenhet att har man otur kan det ta slut och utgå ur sortimentet... :/
    Ha en fin midsommar! :)

    SvaraRadera