lördag 31 juli 2010

Cheesecake

Äntligen mulet och svalt väder. Lite regnskurar mellan varven gör att man med gott samvete kan stanna inomhus idag. Vad passar då bättre än att njuta av lite blåbärs-cheesecake. Mums! Sedan ikväll lär det bli pizza-bak, månne inte lite hemlagad pizza ska locka hem mannen från bygget lördagskvällen till ära ;). Själv ska ja dra fram Elna (min kära symaskin) ur skåpet. Hon har stått undangömd nästan hela sommaren, men med regnet smattrande mot rutan och dottern sussandes i sängen så ska det bli riktigt mysigt att tråckla ihop något :).


Blåbärs-cheesecake
(recept ur boken "100 läckra pajer" av Barbro Lönngren)


Botten
12 smulade digestivekex
2 msk socker
100 g smält margarin

Fyllning
400 g philadelphiaost
0,5 dl socker
1 msk vaniljsocker
3 ägg

Toppning
rivet skal av en halv, vältvättad citron
2 dl crème fraiche
1 tsk vaniljsocker
5 dl blåbär (färska eller djupfrysta)

Smula kexen och blanda med socker och margarin. Tryck ut i botten på en form med löstagbar kant. Ställ formen i kylen och sätt ugnen på 200 grader.

Vispa ost, socker och vaniljsocker i en skål. tillsätt äggen och vispa ordentligt. Hälls smeten i formen. Grädda i mitten av ungen ca 35 minuter tills fyllningen nästan stelnat.

Blanda citronskal, crème fraiche och vaniljsocker. Bred på kakan och strö på blåbären. Grädda ytterligare ca 5 minuter.

Låt kakan bli kall innan servering.

Obs. Man kan tillsätta lite mer socker i fyllningen, den här versionen är ganska syrlig.

5 kommentarer:

  1. Åhh så gott! Cheesecake kan jag nog aldrig tröttna på ;)

    SvaraRadera
  2. Hej Annie! Hoppas du får hem mannen i tid ikväll! Vilket helsmarrigt recept, ääälskar cheesecake! Måste absolut testa det här receptet! Bilden är jättefin, blir sugen!! Tur att jag köpt jordgubbar och fryst glass idag, det ska snart serveras till lördagsmyset i soffan :)

    Ha det så bra!

    kramizar aka

    SvaraRadera
  3. Läste spisinlägget först nu. Vad roligt att du hittade rätt! Det är ju det som är så bra med bloggandet: man får en massa bra tips och idéer samtidigt som man "träffar" en massa trevligt folk. Kul!
    Vad avis jag blev när jag hörde om er värmebölja. Hoppas den letar sig hit. En blåbärs cheesecake låter som ett bra sätt att fördriva tiden i väntan på att solen ska hittbaka:) Kram

    SvaraRadera
  4. Fy, vad jag blir sugen på alla goa grejjer alla bakar idag... O jag som fick nöja mig med köpta Bragokex till kvällskaffet... Himla gott lät det i alla fall och hoppas du lockade hem mannen din =)

    Kram på dej!

    SvaraRadera
  5. Det receptet ska jag skriva av, för idag har vi plockat blåbär.
    kram Anette

    SvaraRadera