tisdag 20 juli 2010

Gungeli gung

Vid vårt ikea-besök så köpte vi barn-gungstolen Rofylld åt dottern. Jag tycker om modellen men var missnöjd med färgen...men det är ju så roligt att måla, eller hur ;).


Så nu är den vit. (inte riktigt kritvit, utan mer vaniljvit, samma vita färg som vår vuxen-gungstol har.) För att helt få täckt den röda sitsen så målade jag stolen med två lager grundfärg och sedan med vit lackfärg. Lackfärgen rann en aning och det syns svaga ränder av penseldragen, men jag tycker bara att den ser mer "äkta" och gammaldags ut på det sättet :).

Nu funderar jag på att skriva någon text med svart på sitsen, men velar lite. För det första så vet jag inte riktigt vad det ska stå och för det andra är min handstil inte den vackraste, så jag är rädd att få börja om hela stol-projektet från början om jag klantar till det. Dessutom tillåter nog inte dottern att jag avlägsnar hennes älskade stol för att ytterligare experimentera med den. Jag försöker övertyga henne om att hon har fått stolen av mamma, men hon hon är helt säker på att hon har fått den direkt från "kea" (då får ni själva lista ut vad det betyder ;)).

Nu ska jag försöka färdigställa ett annat projekt, som också delvis har med ikea-grejer att göra. Förhoppningsvis kan jag visa det färdiga resultatet redan imorgon :).

Tjolahopp

Ps.Ifall nån tycker att jag har visat mycket barnmöbler och speciellt barnstolar senaste tiden och undrar hur vi får plast med alla miniatyrstolar så kan jag berätta att vi får inte det. De står överallt (läs: i vägen) och jag borde absolut ha bevarat gungstolen i sitt platta paket tills huset är klart, men min nyfikenhet klarade inte av mer, jag bara måste ju få se hur den skulle se ut som målad ;).

7 kommentarer:

  1. Hej
    Visst är det gulligt med små gungstolar jag har en röd från 50-talet som jag köpte innan jag fick barn. Den är kanske inte den mest barnvänliga då den gungar lite för mycket/långt ner så barnen gungar bara under uppsikt.

    Ert hus kommer att bli så fint men det måste vara jobbigt med alla val och beslut men samtidigt väldigt kul. Det är inte alla som får bygga ett hus från grunden.

    Tack för omtanken när Leonard var sjuk det är verkligen jobbigt när de små inte mår bra.

    Du får ha en fortsatt trevlig vecka
    kram Mia

    SvaraRadera
  2. Jättefin gungstol! Vilken skillnad det blev att måla den vit!! Jag tror det skulle bli superfint att skriva text på den! Använd en mall!! Varför inte med ordet "Our sunshine" som i "vår solstråle"! Spännande med ditt andra projekt, ser fram emot att se det!!

    Nattiskramiz från aka som sett film ALLDELES FÖR LÄNGE!!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Gungstolen blev underbart söt! Ser med spänning fram emot nästa projekt. ;) åh, vad det är roligt och inspirerande att kika in hos andra bloggare.
    Ha en fin dag!
    Kram Milla

    SvaraRadera
  4. Tips: printa ut en snygg text, överför med karbonpapper (syns bara svagt på ytan) och fyll i färg med en tunn pensel eller skriv med vattenfast tusch! Det kommer säkert bli snyggt!

    SvaraRadera
  5. Stolen blev jättefin. Allt smått är gulligt.
    När jag är på ikea så tycker jag om att gå i deras små lägenheter typ 33 kvm som de har möblerat. De är som en lekstuga för vuxna.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  6. Gungstolar är fina. Men jag har gungat över baklänges så många gånger så jag gungar inte mer......Din är jättefin!
    Agneta kramar

    SvaraRadera
  7. Vilken fin stol! Hur har jag kunnat missa den på IKEA? Trodde jag kunde deras sortiment utan o innan, men alltid lika kul o bli överraskad! Åker visst förbi ett av deras varuhus i helgen och måste nog ta en titt på den stolen, verkligen snygg i vitt !

    Kram Mia

    SvaraRadera