måndag 26 juli 2010

Grillad lax

I går grillade vi lax enligt ett recept ur boken "Sommar med Ernst". Resultatet blev supergott, fastän receptet inte följdes till punkt och pricka ;). Jag läste inte receptet speciellt noga och glömde helt att kolla på bilden som fanns på en annan sida. Därav de konstiga gröna slimsorna på min fisk = strimlad gurka (som jag hade för mig att man skulle ha på).



Först idag när jag skulle fota ur Ernst-boken så märkte jag att det skulle vara skivad gurka...Haha, där ser man ;). Skulle jag ha skivat gurkan istället skulle i alla fall mannen sluppit att sitta o peta i det gröna och fråga "Och vad ska det här föreställa?!" :D

Dessutom så fuskade vi lite och grillade hela laxbiten i samma foliepaket, något vi inte gör nästa gång eftersom det var så svårt att få det att hållas tätt.


(Bild fotad ur Sommar med Ernst, såhär ser alltså originalet ut ;))

Gott blev det ändå, för er som vill prova men inte har boken så kommer receptet här:

6 bitar à 200 g färsk lax
olivolja
gurka
hackad dill
strimlad gräslök
3 dl vitt vin
flytande honung
flingsalt
svartpeppar

Grilla först laxen så den får en fin yta. Häll olivolja på sex foliebitar och placera laxen ovanpå. Skiva gurkan tunt med potatisskalare och lägg gurkan, gräslöken och dillen på laxbitarna. Häll 0,5 dl vitt vin och lite honung på varje laxbit. Salta och peppra. Vik ihop folien ordentligt och grilla ca 15 minuter. ÄT!


Vi marinerade laxen med Chardonnay Pasqua, ett ganska billigt vitt vin som också serverades till den färdiga rätten. Ett gott råd, ta inte emot vintips av mig, för jag är en urusel vinkännare! Jag vet skillnad på vitt och rött, thats it! Vi har dessutom aldrig några dyra viner eftersom det oftast går till på det viset att vi marinerar maten med det, jag dricker ett glas med maten, kanske ett till glas kvällen efter, sedan står en halvfull flaska i kylen någon vecka innan det hälls ut i vasken. Min man är en mjölk- och öl-människa, hans bidrag till att tömma vinflaskan brukar vara ett 10 ml smakprov.

Nu ska jag i alla fall njuta av lugnet med lite vitt och några salta kex medan jag söker inspiration för öppna spisar... (Det är inte första kvällen som spenderas åt spis-skådning, svårt område är det minsann!)

8 kommentarer:

  1. Mums - jag kunde äta fisk hur ofta som helst! Men det tycker inte resten av familjen...

    Jadå, visst har jag snickrat ihop skåpet själv :) Som baksida använde jag spontad panel, sidor av limträskivor, dörrar av gamla fönster från stugan på gården och så en krönlist överst.

    SvaraRadera
  2. Äääälskar lax, massor! Tack för receptet! Ernst han kan han - och du med Annie :) Vin äääälskar jag också, tyvärr... hihi.

    Kramizar aka

    SvaraRadera
  3. Åh, det lät ju jätte gott! I LOVE LAX! Äter ju inte kött fast fisk, så det blir en del lax här hemma. Kul med nya recept att förnya sig med!

    Känner igen det där med vinet. Jag brukar köpa vin för att jag tycker det är så mysigt när man tar ett glas tillsammans, typ en fredagkväll. Men slutar alltid med att jag somnar ifrån glaset (för mer än ett får jag aldrig i mig) o det får hällas ut i vasken. Men, men är lite mysigt o bara ha glaset på bordet, blir liksom lite festligare!

    Lycka till med spis-letandet!

    Ha det så bra, KRAM!

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset det måste jag prova nästa gång vi grillar. Sitter fortfarande och fnissar åt din strimlade gurka jag antar att du inte kommer att göra det felet fler gånger. Men det viktigaste är att det smakade bra.

    Jag är inte heller någon vin kännare går oftast efter hur flaskan ser ut.

    Trevlig kväll med spisletning
    Kram Mia

    SvaraRadera
  5. Blev hungrig när jag såg maten fastän jag egentligen är mätt! Mumsigt! Skall jag prova.
    Lax är så gott!
    Agneta kramar

    SvaraRadera
  6. Hej Annie!
    Det såg gott ut, gurka som gurka eller hur;)

    Kul att du är med o tävlar hos mig!

    Ha en bra vecka,

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  7. Låter gott!
    Du kanske redan har sett vårt "öppna spis"- val, men jag skickar med det för säkerhets skull. Kan ju aldrig skada att få lite uppslag när man letar.
    http://skogslunden.blogspot.com/search/label/%C3%96ppen%20spis
    Kram

    SvaraRadera
  8. Tack för din snälla kommentar.
    Laxen såg jättegod ut. Mums!
    Kram Anette

    SvaraRadera