tisdag 6 juli 2010

Sommarvilla-tomt

Nu har gubben verkligen tagit det här med semester på allvar. Hela den här underbart soliga, varma dagen har vi tillbringat vid sjön. På förmiddagen var vi körandes med båt till vår sommarvilla-tomt. Det lär ta åtskilliga år innan vi bygger något på platsen, känns som det skulle räcka med byggprojekt ett tag framåt nu. Men det är ändå roligt att vara dit och se och planera och drömma lite om framtiden... :)

Den lilla plätten av nedhuggna träd mitt på bilden är en del av vår tomt. Det är i alla fall där själva villan kommer att stå. (för att undvika missförstånd så vill jag påpeka för mina rikssvenska läsare att "villa" i svenskfinland oftast innebär en liten sommarstuga belägen i skärgården där man tillbringar en hel del av sina somrar, det ni kallar villa benämns oftast här med bara hus eller eventuellt egnahemshus. Så var det sagt.)

Här står jag nere vid vattnet och fotar. Till höger syns grann-villan. En granhäck kommer småningom att växa upp mellan våra tomter.


Såhär blir utsikten från själva villan sedan. Vi ska hugga ner en hel del träd ännu på tomten för att få friare utsikt mot öppna vatten och horisonten.


Maken har lovat att ifall det fina vädret håller i sig så tar han semester resten av veckan också. Det blir ändå inte byggt så mycket för egen hand, till det mesta så behövs det åtminstone två (en i var ände av plankan). Idag har vi varit hela dagen på beachen och jag har numera intagit den klädsamma färgen som en överkokt kräfta har. Som grande finale på min solstings-huvudvärk så slog jag huvudet rakt i en vädringslucka så det regnade stjärnor i mitt huvud några minuter. Tror det är bäst att krypa till kojs nu innan jag ställer till med ännu mer oreda.

Njut av vädret kära läsare, för det ska jag :)

5 kommentarer:

  1. Vilket jäkla fint läge på ren svenska!! En sommarstuga på den landremsan är få förunnat!! Vad roligt att ni får lite semester tillsammans, välbehövligt!!

    Kramizar till dig!! Aka

    SvaraRadera
  2. Himla mysig tomt att ha sommarstuga på! Det verkar som ni kommer ha att göra ett tag framöver *fniss*... Skönt att ni passar på att ta det lugnt emellanåt, måste ju njuta av sommaren också, inte bara bygga!

    Kram Kram Mia

    SvaraRadera
  3. Hej på dig kräftan...hihi
    Det är lätt att bli bränd nu när det är så fint väder, för man vill ju ta vara på varje solstråle...
    VIlket härligt ställe att ha ett sommarhus på. Men jag förstår att det räcker med ett projekt i taget.
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  4. Jättekul att läsa ikapp här nu när vi kommit hem från resan!
    Wow så mycket som hänt på bygget!

    Angående lupiner tycker jag inte att du behöver oroa dig. Det är bara att knipsa bort fröna när det blommat ut. Själv är jag så knasig att jag plockar fröna och sprider ut dom! :) Vill ha ett stort hav av dom vid infarten.

    Ha det underbart i värmen!
    kram!

    SvaraRadera
  5. Tack för dina fina ord inne på min sida! Hoppas på det bästa, att hunden snart blir bättre. Just nu är hon ganska orolig och vill bara upp och då blöder det... Jobbigt! vet inte hur många gånger jag tagit fram moppen sen vi kom hem med henne...
    Vilken fin villatomt ni har! Lyckans ostar som har en alldeles egen tomt dessutom där ni sen i framtiden kan bygga er alldeles egna villa. Själva brukar vi vara vid släktens lilla stuga och det är inte alltid problemfritt när viljorna går isär... Man själv vill gärna förbättra och förnya sånt som behöver åtgärdas medan min envisa morbror vill det ska vara som det alltid har varit... Suck... Drömmen är att vi någon gång ska få bygga en alldeles egen stuga där, vilken lyx det vore att ha något alldeles eget där man får göra precis som man vill! Mina föräldrar skulle faktiskt ha byggt en villa där när jag var liten, men fick inte bygglov pga strandskyddet. Och sen kom natura 2000 in i bilden och gjorde det stört omöjligt att få bygga där. :( Men nu är det äntligen klart, själva tomten är utbruten och det borde vara byggrätt på den, så vi hoppas på det bästa... Det är väl nämnda morbror som skulle motsätta sig att man bygger där då!
    förresten, det ordnade sig med Kellogs-burkarna som genom ett under! Var in till Halpa Halli i fredags och tänkte att jag ska kolla OM de skulle ha burkarna där. Och det hade de! Fanns röda och lila så jag tog en röd. Sen så ringde en bekant och hade hittat burkaran på samma ställe som hon några veckor tidigare hade köpt sina - konstigt nog hade min man varit till den affären dagen innan utan att hitta några burkar, så antingen hittade han dem inte eller så hade de fått mer dagen efter. Så då blev det en rosa som jag hämtade senare på kvällen hos min bekant, och är nu lycklig ägare till 2 st burkar efter många om och men! Konstigt bara att de verkar ha andra bilder på burkarna där hos er än vad det var här, när jag ser på bilden av din burk! :O
    ha en fortsatt bra vecka! :)

    SvaraRadera