lördag 17 juli 2010

Fönsterfoder

Jag är rätt upptagen med fönsterfunderingar för tillfället. Det som just nu upptar 90% av min betänketid är hur fönsterfodren ska se ut. Vi har förstås en ritning att utgå ifrån, men varför göra det enkelt när man kan göra det svårt! Jag vill ju helst att vårt hus ska se ganska gammalt ut och då spelar fönsterfodren en stor roll!

Det här tycker jag är ganska snyggt (men med vita spröjs). Lagom enkelt, men ändå lite extra snickarglädje...


Det här är också fint, men den nedre taggiga kanten skulle jag nog lämna bort.

Det här gilla rjag verkligen, men har lite svårt att tänka mig att maken skulle orka såga ut blommiga krusiduller till 15 fönster...


Det gär är min absoluta favorit. Efter att ha googlat runt en stund (samt stirrat ut genom bilfönstret och spanat på fönsterfoder den senaste veckan) så tror jag att jag har bestämt mig. Runt fönstren blir det rätt enkla foder, med en profilerad list ovanför. Runt dörren till förstukvisten blir det lite mer invecklade grejer, något i stil med bilden här ovanför. Det tror jag till och med att gubben går med på :).

Skön fortsättning på helgen önskar fönstertittare Annie...

Alla bilder i dagens inlägg är lånade från www.snickargladje.se.

8 kommentarer:

  1. Det finns alldeles FÖR mycket fint att välja på ;)

    I vårt hus satt tre små fönster på övervåningen, nästan vid golvet. Fönstret i mitten kommer bort då vi bygger farstukvisten och de andra små fönstren hamnar bakom Linus säng samt i ett skåp/garderob. Då vi inte hade några fönster kvar eller inte ens visste om vi ville ha fönster där gjorde vi en provisorisk lösning. Det är bara svartmålade plattor för fönstergluggarna. Får se hur vi gör senare men just nu fungerar det ok.
    Kram Milla

    SvaraRadera
  2. Det blir säkert fint, det är förstås viktigt att det passar ihop med helheten och modellen på själva fönstret också. Själv har jag också varit "fönstertittare" en tid. Och så har jag på förhand börjat lobba för ett vitt hus - dvs. även vit fasad :o) med rött tak i sekelskiftes-villa stil. Har ju en envis man så det gäller att börja i tid ;o) Kämpa på med bygget! Här ska vi söndag till trots bygga för att komma nån vart! Kram!

    SvaraRadera
  3. Den sista varianten liknar våra foder, men vi har ju inte dom där krusidullerna heller...
    Det är mycket pillande med just fönsterfodren och måååånga delar att såga till och måla. Så det beror ju på hur mycket tid man har på sig då...
    Har du förresten visat nån ritning av fasaden?

    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  4. Det finns ju sååå mycket fint! Men sen gäller det att välja så att det håller i lång tid. Jag tröttnar rätt fort och vill gärna förnya mig ofta. Känns som att såna "stora" grejjer måste vara hållbara. Håller på o kolla spröjs och det är inte det lättaste heller...

    Kram kram goa du!

    SvaraRadera
  5. Så himla superfina fönsterfoder!! Du har rätt, det gör verkligen jättemycket för helhetsintrycket vilket foder man väljer! Vi har själva satt snickarglädje på vårt hus, garage och uthus men inte hunnit så långt ännu - men visst är det stämningsfullt! Mina favoriter (som jag tänker mig till mitt hus förstås) är nr 1 och nr 3, åh så tjusigt... Nr 3 har helt andra spröjs i fönstret vilket säkert bidrar till den fina helheten. Vilket foder du än väljer så kommer det bli kanon!

    Skön söndag!

    Kramiz aka

    SvaraRadera
  6. Har ni vägen "förbi" Wissa någongång skall du passa på att spana in fönstren på de gamla husen där. Jag beundrar dem varje gång vi kör förbi på väg till hamnen... :)

    Och vad ni är DUKTIGA trots värmen. Snabbt som bara den går det för er!!

    SvaraRadera