tisdag 27 juli 2010

Spisval

Vad det är svårt att bestämma sig för en öppen spis. Vi (läs: jag) trodde att vi hade hittat en modell som vi ville ha, en enkel, diskret, rak, vitputsad spis med en "vedstapelinsats" (=en extra pelare på sidan av samma material som spisen med inbyggda vedfack). Liknande spisen här nedan (men den saknar vedstapeln). Nu har jag kommit på att den känns alldeles för modern för vårt hus.

Kakelugn. Hur rätt skulle det inte kännas med en blänkande vit kakelugn. Perfekt. Ända tills jag om några år bestämmer mig för att nu ska det ändras stil i huset (hoppas det aldrig händer, men man måste ju förbereda sig). Möbler, gardiner och det mesta annat kan rätt enkelt bytas ut eller fixas om, men spisen lär stå stadigt där den står. Bye, bye kakelugn... Funderar vidare på denna knepiga situation...


Ända tills bloggvännen Jennie (Skogslunden) tipsar om att ta en titt på hennes inlägg om öppna spisar. (Jag hade läst inlägget tidigare, till o med kommenterat, men var så insnöad på att vi skulle ha en rak enkel modell så jag märkte det inte ens, att spisen med stora S fanns ju där på hennes blogg!) Tack vännen :)!



Något liknande skulle förstås passa perfekt med vår stil. En putsad kakelugn. Helt enkelt en blandning mellan de första bilderna!



Nu håller vi tummarna för att vår husleverantör också levererar likande spisar. (För de som undrar så är mannen helt med på noterna ;))

(Dagens bilder är lånade från Uunisepät och Cronspisen)

5 kommentarer:

  1. Håller med dig om att det är bästa att välja en enkel vi även om de med blått kakel är snygga. Det går ju faktiskt att köpa kakeldekor om du skulle vilja piffa upp den till ett billigt pris.

    Hoppas nu att de har en liknande
    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Det är många val ni måste göra och det är inte alltid så lätt.
    Jag önskar er lycka till!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Jaaa! Vilken snygging!!
    Åååh jag vill ju också ha en sån, skulle passa perfekt även hos oss... Men den vi har är nog också bra :) Vi ville främst ha en som inte tog så mycket plats.

    SvaraRadera
  4. Vilken superfin kamin på nedersta bilderna!! Stilren och sober, inte för mycket krusidull - såå snyggt! Tycker ni gör att så bra val!! Fina bilder!!

    Kramizar aka

    SvaraRadera
  5. Perfekt. Så måste det väl ändå få bli, den var riktigt snygg! Lycka till med att husleverantören har kontakter så att du får en sån!
    Agneta kramar

    SvaraRadera