söndag 11 juli 2010

Sommarmat

Jag tycker om att laga mat, speciellt när kylskåpet är välfyllt med en massa härliga ingredienser (det inträffar inte särdeles ofta...). Jag tycker inte om att laga mat på sommaren, att stå vid en stekhet spis när inomhusluften är närmare 30 grader och man tycker att man har tusen andra viktigare och framför allt roligare saker att ta sig för. Därför har vår semestermeny blivit rätt enkel (läs enformig) i år. Nånting som i alla fall alltid går hem är paj. Vi äter pajer året om, salta, söta och sura, åtminstone en i veckan!

Idag blev det skinkpaj med purjolök, paprika och blå mögelost. Mums.


Kollar ni noga så ser ni tre basilikablad, från min egen basilikaodling *smile*. I och för sig gick halva skörden åt till pajen, men vad gör man inte för sina bloggbilder ;).

Ikväll hittade vi årets första blåbär. Jag fick smaka ett helt, resten slukade dottern i ett nafs. Tur att skogarna snart fylls av dessa godheter så det både räcker till och blir över. Blåbären påminde mig om att det börjar bli dags att tömma frysen från fjolårets bär, så ikväll har jag kokat en stor sats jordgubbssoppa. Har någon annan samma problem? Under sommaren och hösten lagrar man frysen full med bär (och älgkött) och sedan under vintern äter man så sparsamt, så sparsamt så det ska räcka hela året och sedan när det kommer nya bär så har man fortfarande frysen full av fjolårsskörden...

Nu ska jag njuta av glass med jordgubbar -09 i flytande form. Önskar er alla en skön sommarvecka!

6 kommentarer:

  1. Mums, pajer är alltid gott! Håller med om att matlagning är verkligen ingen favoritsyssla när det är över 30 grader varmt ute.

    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Roligt med dina ynka basilikablad, hihi. Nej fy för att stå vid en varm spis i detta väder, går åt av värmen!! Pajen ser god ut, jag älskar paj - både som efterrätt och till middag/lunch! Har tyvärr björnfrossa så jag ger mig ogärna ut och plockar bär, fniss. Älgkött - vilket LYX! Jag skulle så gääärna vilja vilja ha stor tillgång till det...

    Ha en bra dag!

    Kramiz aka

    SvaraRadera
  3. Det såg gott ut.
    Oj vad det händer mycket med ert fina hus, det är kul att få följa bygget.
    Hoppas att du har det varmt och skönt!
    Min man som sitter brevid mig säger det kanske är för varmt när man håller på att bygga.
    De får väl dricka mycket!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Pajer kan man ju variera så otroligt! Bara att ta vad man har egentligen.
    Samma här med älgkött och bär, fast jordgubbarna tog slut alltför fort i år.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Tack för din hälsning hos mig :)
    Många hängmattor på bloggarna nu och jag håller med dig. De SKA hänga i solen ;)

    Du gör mig väldigt hungrig nu. Paj är så gott, din ser ljuvligt god ut!

    Skoj att se bilder från huset. Tänk att ni "snart" kan flytta in.

    Ha en toppendag!
    Kram Milla

    SvaraRadera
  6. Ha.....du gör som jag. Skördar och sparar och sen får man nästan hetsförbruka det. Just nu har vi blåbär en masse och kantareller likaså, men man tänker ju som så att, tänk om det inget blir nästa år.....
    Kanske skulle göra en svamppaj en dag här framöver! Bra idé med paj. Jag drar mig alltid för att göra paj, tycker det är för många procdurer och så kladdar jag ner hela köket med degen....nå't bra tips?
    Vilken fantastisk basilika du har! Stora fina blad, sen att det var hälften av skörden...jajaja, som du säger vad gör man inte för en snygg bloggbild!
    Ha det gott, storkramar från
    Agneta

    SvaraRadera