onsdag 14 juli 2010

Taket

Efter den här dagen kan jag tillsätta "takläggare" på min CV. Jobbigt var det och trött är jag, men som med så mycket annat på projektet "Huset" så gick det betydligt snabbare och enklare än vad jag hade trott. Plåtbitarna var ganska tunga och otympliga, men med gemensamma krafter flöt arbetet på bra. Mot kvällen började det blåsa rätt hårt, så gubben tänkte nästan flyga av taket när vinden fångade plåten som ett segel, men det slutade bra, både mannen och plåten hölls på taket.

Jag brukar annars undvika att använda foton med personer på i bloggen, men i dag gör jag ett undantag. (hoppas det är okej för alla som helt ofrivilligt har hamnat hit). Jag har nämligen inte alltid varit så superintresserad av husbyggen som jag är i dags dato, så jag förstår mycket bra att alla läsare kanske inte helt passionerat tittar på bilder av skruvar och plankor. Därför tänkte jag att det kanske blir lite intressantare om man plockar in några människor på bilderna också :).

Här sitter maken och väntar att vi ska skicka upp takplåtarna via de två plankorna som står lutade mot byggställningen.


Maken och svärfar vid norra gaveln. (De små fönstren på nedre våningen kommer i bastun och lekrummet, det finns ännu ett till litet fönster längre till vänster som kommer i badrummet. Fönstren på övre våningen kommer i dotterns samt vårt sovrum).

Jag och svärfar håller koll, maken skruvar.

Rakt framifrån, den här sidan är vänd mot väster. (Jag vet att ett spröjs fattas i det smala fönstret, jag plockade upp det strax efter att fotot togs :)) På bilden syns maken och hans bror.

Så här ser det ut nu (från sydöstra hörnet). Utsidan liknar mer och mer ett hus, medan insidan fortfarande ser ut som ett stort och skräpigt lager.

Imorgon ska jag ägna mig helt åt dottern som idag inte har sett så mycket av sin mamma och pappa. Hon har i alla fall haft det skojigt med sin mommo och moster, de hade till och med besök av favorithunden :). Mannen kommer att vara hela morgondagen vid bygget och skruva de sista skruvarna i takplåtarna samt måla hängbräderna. Jag förbjöd honom i alla fall att klättra upp på taket när han är där själv, för vi har ett väldigt högt och brant tak (nästan 90 graders vinkel) och plåtarna kan man inte gå på, så han har bara en provisorisk trästege (byggd på mindre än fem minuter). Det är förstås en nackdel med att bygga avsides, man har inga grannar som ser eller hör ifall det händer någon olycka... Vi får bara hoppas att vi klarar oss utan några större missöden!

Go`natt!

7 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Det är så roligt att följa ert bygge! Kul att se huvudpersonerna också - hej hej Annie!! Vi följs genom bloggarna men vilka är vi egentligen?! Var rädd om gubben, usch för höga höjder! Jag är såå höjdrädd!!

    Kramizar och lycka till med bygget!

    SvaraRadera
  3. Åh, nu är det ju verkligen ett HUS! Det blir såååå fint! Hälsa maken att akta sig för taket, tycker det är himla läskigt med höjder...

    Kram Mia

    SvaraRadera
  4. Spännande fasad ni har, med många olika fönster. Huvva, det är allt en rysare att lägga tak, allt som kunde hända! Vi har faktiskt ännu högre, iom att vi har full takhöjd i rummen på övervåningen...

    Håller tummarna att allt ska flyta på bra vid ert bygge!
    Ha så mysigt med dottern idag.

    SvaraRadera
  5. Ohh, ni har ju ett hus nu! Det är så himla kul att följa bygget!
    Det kommer att bli kanon!
    Agneta kramar

    SvaraRadera
  6. Så gøy å se at dere bygger hus :D Moro å se veien dit - hit skal jeg ta meg entur til :--) Legger deg til på følger :D

    SvaraRadera
  7. Vad duktiga ni är som gör så mycket arbete själva. Lägga tak låter inte som det lättaste. Bra jobbat!
    Kram Jennie

    SvaraRadera