lördag 24 juli 2010

Freestyle motocross

Idag ska jag skriva om något långt ifrån inredning, trädgård och husbygge...Nämligen om Freestyle Motocross :). Efter gårdagens fantastiska show så tycker jag att det är värt ett inlägg. Från vår lilla by kommer en av Finlands bästa freestyle motocross åkare. Varje sommar ordnar han tillsammans med ett gäng likasinnade en show på sin bakgård. Håll i hatten (eller hjälmen), för nu åker vi!


Jag är verkligen inte insatt i ämnet, så jag vet inte vad tricken heter, jag är mest bara otroligt fascinerad!

De styr i alla fall genom att använda sin vikt och genom att gasa och bromsa i luften.


Gissar det behövs en hel del råstyrka (förutom toppenbra balans då) för att lyckas med något liknande...



Fråga inte mig hur man gör för att få händerna tillbaka till styret för att göra en prydlig landning...men på något sätt går det tydligen eftersom det inte hände en enda olycka under kvällen.


Det här ingår i "finalnumret" De hoppade flera samtidigt och någon gjorde bakvolt. Föreställningen får absolut fem stjärnor i betyg av mig. Underbart att få känna spänning och fjärilar i magen fastän man själv står med fötterna stadigt på marken :).

Efter showen fortsatte jag och syster till Jakobs Dagar där vi hörde på avkopplande indian-musik, åt vårrullar och trängdes och frös mellan folkmassorna. Fastän jag tycker om människosamlingar så tänkte det bli lite för mycket av det goda... Man började nästan må illa till sist av att se på allt folk. Gissa om det var skönt att gå in i en tyst, varm och mörk kyrka. där fick vi sedan i en timme njuta av gudstjänst blandat med konsert av ett liveband som spelade U2 musik. Ja, tack, mera liknande tillställningar önskas! Men nästa gång jag går i kyrkan tar jag nog öronproppar med ;).

Efter det så fick vi halvspringa till bilen (det var 9 grader...9 grader!!! utomhus vid midnatt). Efter några timmars sömn så var det bara att masa sig upp och bege sig till staden igen, denna gången för att besöka gammaldags torg...Jag hittade nog en del där, men det får bli i ett annat inlägg!

Trevlig fortsättning på helgen!

Ps. Ännu idag har jag förväntat mig att alla motorcyklar och mopeder jag har mött på landsvägen plötsligt ska börja trixa med sina cyklar, undrar hur länge den känslan ska hålla i sig *fniss*

3 kommentarer:

  1. Wow vad häftigt och vilken trevlig kväll du hade! Mina barn har alla åkt cross så en sådan uppvisning skulle ha gillats av alla här hemma! Roligt OCH SKICKLIGT!

    Kramiz aka

    SvaraRadera
  2. Hej Annie!
    Vet du, jag har precis kommit hem från en liknande uppvisning!!
    Jag är i Malung och härifrån kommer Daniel Bodin som är världskänd. Han gjorde volter och sånt du visar bilder på. Han och 4 killar till. Enormt, jag är så imponerad. Jag och Linus fick varsin autograf efteråt ;)

    Den gustavianska utdragssängen gav jag 850kr för. Jättebra pris tycker jag.

    Ha en trevlig kväll!
    Kram Milla

    SvaraRadera
  3. Vilken häftig upplevelse med freestyle cross!
    Ja det är nog skönast och bo lite för sig själv och slippa tänka på grannarna.
    Kram Anette

    SvaraRadera