fredag 9 juli 2010

Fönster

Nu är byggarna definitivt färdiga vid huset. Jag och mannen har varit där idag och städat upp lite. Vi spikade också upp plankorna som kommer runt fönstren på garaget. Vet ni annars vilken enorm tur vi hade med garagefönstren (vi har inte köpt garaget i något paket utan köper material vartefter det behövs, därför har vi inte heller haft några fönster utan sökt om vi skulle hitta några snygga begagnade...). Det råkade sig så att på ett daghem i närheten som renoveras (gubben är inblandad i projektet) så hade de exakt sådana fönster vi var ute efter (de går i samma stil som på huset och är i perfekt skick!). Då saknas det bara ett fönster... Jag har bekymrat mig lite över hur man ska få ett garage att smälta in i en gammaldags stil och föll pladask för fönstret min kära bloggkompis Aka (A House With A View) visar i sin blogg. Det gamla, halvrunda fönstret uppe på gaveln är exakt det som behövs. Men hur hittar man ett fint, gammalt, halvrunt fönster? Det gör man inte, har jag konstaterat efter att ha letat åtskilliga timmar på nätauktioner...Så nu har mannen lovat att laga ett fönster åt mig bara jag skissar hur det ska se ut :).

Såhär ser i alla fall husfönstren ut. Bakom det här hörnet gömmer sig köket. Matbordet kommer att stå bakom de två stora fönstren. Det smala fönstret till höger kommer ovanför arbetsbänken. Dörröppningen leder in till det tekniska utrymmet och vid inbuktningen kommer det en liten terrass från vilken man går in till grovköket.

På fotot från framsidan av huset syns längst till vänster fönstret i lekrummet, det lilla fönstret finns i lilla wc:n och det smala fönstret längst till höger kommer på sidan av ytterdörren (kvisten).

Här är fönstret i lekrummet, fotat inifrån.

Idag skadade jag mig första gången lite ordentligare vid bygget. Jag tappade en planka från ca 1,5 meters höjd rakt på smalbenet. Aj! Så nu har jag förutom 8 st mindre blåmärken och 39 st myggbett även en stor, blåskiftande bula på benet. Tacka vet jag långbyxor. Hoppas det lite svalare vädret håller i sig en tid nu, för jag har ingen lust att visa upp mina ben offentligt på ett tag.

Trevlig helg!

1 kommentar:

  1. Jösses vad ni får det fint Annie!! Ska bli så kul att följa bygget, ännu roligare nu när huset börjar ta form!! Vilken tur ni hade med garagefönstren, klockrent! Och vad roligt att du gillar mitt garagefönster, det gör verkligen jag med :) Vad händigt att din man kan bygga ett åt dig! Kika runt på nätet, det finns så många olika modeller vad gäller spröjs att få inspiration från. Annars kan ju mitt fönster stå modell :)

    Ha en bra dag, här vankas kalas då äldsta dottern fyller år!

    Kramizar från aka

    SvaraRadera