torsdag 30 september 2010

Fönsterfrost

Något jag har letat efter i cirka ett år är frostad dekorationsplats att klistra på fönster. De flesta jag känner har fått spana efter sådant vid varje ikea-besök och ingen har hittat det. Så jag antog helt enkelt att de inte säljer det längre. För ett tag sedan fick jag nytt hopp efter ett besök hos Ias corner. Hon hade nämligen köpt dekorationsfilm för fönster vid Bauhaus. Eftersom vi bor ca 300 km från närmaste Bauhaus så är det ingen resa man gör bara för att få tag på lite fönsterplast, så gissa om jag blev nöjd när maken och dottern kommer med en sådan här rulle....
...medan jag stod och klippte vaxtyg i IKEA. Amorf Frost var absolut det mest lyckade fyndet under ikea-besöket.


I dag bestämde jag mig då för att fixa upp detta frostade "fuskglas". Vi har glasrutor på såväl ytterdörren som dörren till vindfånget så när det blir mörkt ute så ser man rakt in i vår lägenhet. Jag satte upp fuskfrosten på dörren till vindfånget så man kan ha den öppen dagtid och släppa in ljus. När det blir mörkt ute så stänger man dörren och insynen. Lite typiskt kan man ju tycka att det är att påbörja ett sådant såpvatten projekt precis den dagen när vattnet är avstängt på grund av vägarbeten. Att dessutom ha en överdrivet hjälpsam, snorig, trotsig, två-åring med sig lättade heller inte upp stämningen. Att jag sedan fick någon fix idé om ett titthål i form av ett hjärta samtidigt som filmen måste skarvas eftersom den var för smal var den absoluta pricken över i:t.


Tur att bilden blev så mörk så mitt fuskverk inte syns så bra :). Skarven fick jag inte att bli osynlig och längst ut i kanterna är filmen lite bucklig. Men det får duga...i fall jag någon dag bestämmer mig för att göra det hela noggrannare (medan (st)hjälpredan sover) så har jag fortafarande två hela rullar att experimentera med.

Nu ska jag smaska i mig lite tårta..vad jag firar? Inget, bara att äggen höll på att bli för gamla så jag och en snorig, trotsig två-åring snurrade ihop en marängtårta...Men det är en helt annan story....:)


Jag önskar er alla en skön torsdagskväll!

7 kommentarer:

  1. Haloj!
    Såå fint insynsskydd du gjort. Gulligt med hjärtat.
    Hoppas att ni har en bra dag trots förkylningar som härjar hos oss alla!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Hej Annie-vännen!! Kul att du gjorde ett eget titthål, en inspiration från Sofias sovrum kanske?? :)
    Det var suuuupersnyggt med hjärtat! Den idén kommer JAG norpa vid något lämpligt tillfälle :)

    Ha en underbar torsdagseftermiddag och kväll!
    Stora kramar!

    SvaraRadera
  3. Perfekt så du kan kika ut men besökare kan ej se in.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Vad fin den blev och roligt att titta ut från lilla hjärtan, vem som kommer!
    Vad jag syr får ni vänta lite till just nu har det varit smyckens tur.
    Har en fin torsdagkväll!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  5. Vad jättefint du gjort med tejpen - dösnyggt!! Du är så himla händig, jag imponeras över dig, verkligen!! Skrattade gott åt ditt inlägg idag, kunde nästan se dig och din "snoriga" lilljtej framför mig där du forcerar fram ett hjärta medan svettpärlorna droppade från pannan, hihi.

    Stora kramizen aka

    SvaraRadera
  6. Vilken tur att du fick tag på plastfilmen till slut, och fint blev det!
    Visst kan man äta tårta fast man inte firar något särskilt också, lite lyx i vardagen! :)
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Hoppas du har en fin dag och önskar dig en mysig kväll!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera