tisdag 14 september 2010

Present

För några dagar sedan hörde jag på radio när de pratade om att folk ofta köper sådana presenter åt andra som de själva skulle vilja ha. Det är väl ganska självklart tycker jag... inte går man väl precis och köper en present som man tycker att är skitful och som man själv aldrig skulle vilja ha (förutom om någon uttryckligen har önskat sig precis det då). När jag väljer presenter brukar jag försöka tänka mig in i vad personen har för stil, men fastän de har en helt annan stil så skulle jag aldrig köpa något jag tycker är fult (=som jag själv inte skulle kunna tänka mig att ha hemma) utan då kompromissar jag och väljer något ganska diskret som passar hos de flesta.

Hur som helst har jag en "presentlåda" här hemma som jag fyller på i bland. Där finns så kallade nöd-presenter, mest barnsaker, men också sådant som passar att ge åt vuxna. Tyvärr brukar det aldrig finnas något där som passar när jag behöver det som mest, så då får man ändå bege sig på sista minuten shopping ;).

För några veckor sedan köpte jag i alla fall en skylt som var tänkt till presentlådan. Av en händelse så "råkade" jag hänga upp den på nyckel/magnettavlan och där passade den så bra så den har fått hänga kvar. Nu har den hängt där så länge, så jag räknar den som en del av min inredning....för en begagnad present vill man ju inte ge bort ;).

Liksom en lykta som inte rymdes i presentlådan... Den råkade passa riktigt bra som bordsdekoration på taklagsfesten och efter det kan man ju inte ge bort den, så nu är den också min :).


Visst passar de bra här hemma hos oss, lyktan och skylten :)!?

För jag erkänner... att jag är en av dem som köper (och hamstrar) presenter som jag själv väldigt, väldigt gärna skulle vilja ha :)!

Ha en bra tisdag alla läsare och tack för att just du tittade in :).


10 kommentarer:

  1. Vilka fina "f.d. presenter" ;o) Visst ska man unna sig själv lite presenter också!

    Kram, syrran

    SvaraRadera
  2. Inlägget kunde varit skrivet av mig - hahaha!!
    Har förresten upptäckt många likheter mellan oss på sistone :)
    Såna här gånger börjar man fundera skarpt på att ordna en bloggträff igen...

    SvaraRadera
  3. Jätte fina saker, speciellt lyktan! Men lite dåliga nyheter för mig som snart fyller år... ;) Hälsn. syrran

    SvaraRadera
  4. vad fina paketen var både hjärtanet och lyktan var fina.Ha en skön kväll kram Rita ♥

    SvaraRadera
  5. En presentlåda önskade jag också att jag hade ibland speciellt Men en låda för vuxna skulle nog vara tom då jag behövde något då jag skulle börja plocka nödsaker.

    Kram Mia

    SvaraRadera
  6. Oj såg att delar av inlägget är borta. En presentlåda önskar jag att jag också hade ibland. speciellt då barnen skall på kalas och man glömt köpa något. Så det var det som saknades

    SvaraRadera
  7. Bra tips och ibland köper man saker som inte riktigt hittar sin plats då kan ju saken hamna i presentlådan.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  8. Superfin lykta och skylt! Givetvis ska de vara placerade precis där du satt dem, fniss. Har inspirerats av din tavla tidigare, den är ju bara såå fin! Ser fram emot att se den placerad i nya huset:)

    Stoora kramizen aka

    SvaraRadera
  9. Hej vännen!
    Ha ha ha, det var som att läsa om mig själv! Jag är precis likadan! Jag gillar att ge bort presenter som jag själv vill ha, dels för att saken, precis som du skriver, är fin och för att det känns som om det finns lite tanke bakom. Jag har med en låda med presenter, fast den börjar bli lite skral nu.

    Förlåååt att jag inte varit inne på ett tag, det har varit så supermycket att göra med bröllop i V-ås, sambon var officiell bröllopsfotograf, hunden var på utställning, papper till företaget och allt.... *suck* Måste bli bättre på att planera!!!!!!!

    Men nu ska jag gå med i din tävling!
    Stora kramar och ta hand om er!

    SvaraRadera
  10. Det där känner jag så väl igen, hihi! :) Ibland kan det vara knepigt att köpa presenter åt andra, det kan vara svårt att hitta något åt en som redan "har allt" eller om man inte riktigt vet vad personen i fråga gillar eller redan har. Vet själv hur det är när man får flera stycken av något man redan har... Försöker alltid köpa presenter i den stil och färg som den som ska få presenten har i sitt hem, vet hur förfärligt det kan vara tt få saker som är i helt fel stil och färg - SER människan inte att vi har inrett i HELT andra färger och inte i DEN stilen?!? Vissa lägger ner tid och eftertanke bakom sina presenter, vilket jag också försöker göra, medan andar bara hastar iväg och köper något billigt krimskrams... Får man en sådan present tillbaka när man själv omsorgsfullt valt ut en FIN present blir man nog allt lite snopen, ja nästan sårad. Visst, det heter ju att det är tanken som räknas, men vissa bryr ju sig inte om att lägga någon som helst tanke bakom sina presentinköp!
    Själv brukar jag köpa både julklappar och presenter året om, slår till när jag hittar något som passar. Även fast det är många månader kvar. Sen när det blir aktuellt med jul eller födelsedagar slipper jag stressa runt i sista minuten och panikshoppa vilket är jätteskönt.
    Jättefina presenter du köpt, klart du ska ha dem själv! Man måste ju unna sig själv en present då och då också! ;)

    SvaraRadera