onsdag 29 september 2010

Lysande ikea

Vårt ikea-besök gick mest ut på att gå och titta och fundera. Vi har inte precis mycket extra plats att förvara möbler på för tillfället, men det underlättar ju när man ska börja inreda huset om man vet man vill ha och var det finns. Bland annat sängar spanade vi noga på, fast jag vet ärligt talat inte om vi blev något klokare... Från att ha vetat ganska bra vad jag ville ha så fick jag nu två till alternativ. Beslutsångest? Jag? Sällan :).

Något som däremot fick följa med hem var denna Smila-barnlampa. Så plastigt något bara kan bli, men tillika så söt (och billig!!!) så den ska hängas upp vid dotterns säng :).

Lampfoten Ekarp med skärmen Renate lyckades jag gå förbi hela två gånger trots att den skrek "Ta mig, ta mig". Men den andra gången vände jag om och tog den :). Jag vet ännu inte helt säkert var den ska placeras, men lampfoten är så snygg så den hittar säkert sin plats småningom. Mannen var helt med på noterna (!?). Han föreslog till och med att vi skulle köpa två! Men en fick räcka tyckte jag eftersom vi inte kommer att använda den som sänglampa... Ekarp är dessutom en nyhet vid ikea, så jag räknar helt kallt med att den ska finnas med ett tag ännu i fall jag ångrar mig.

Något som däremot inte fick följa med hem ännu (på grund av utrymmesbristen) var takkronan Lerdal. Jag skulle ha velat ha en vit, så jag blev nog besviken när de bara fanns i svart...Men efter att ha tittat på den si så där ett hundratal gånger så börjar jag tycka att den är riktigt fin som svart, så den kommer förhoppningsvis att lysa upp vårt vardagsrum i framtiden.



Här hos oss är det snorigt värre för tillfället. Dottern har stegring, hostar och är rosslig. Idag verkar det i alla fall vara lite bättre, nätterna är jobbigast för hon sover bara halvtimmespass mellan hostattackerna. I går var det en dag som till 100% gick ut på host och gnäll. Till sist tog jag faktiskt fram en tågbana som var menad som två-års present och humöret i stugan höjdes en aning i alla fall. Efter att ha kämpat två timmar med att få henne att sova så fick jag min belöning. Jag hade vunnit ett jättefint armband från Nordljus :). Så nu väntar jag på att två paket ska komma med posten. Jippiiie :)

Ha en bra onsdagskväll :). 

10 kommentarer:

  1. Wow vilka fina fynd! Det kommer kanon i huset! En liknande lampa från IKEA, eller om det till och med är den lampan... hade min yngsta dotter förut, fast i annan färg. Den är jättesöt! Gillar takkronan också! Det är något visst att tända levande ljus vid middagar!

    Ha en bra dag!

    Kramizar aka

    SvaraRadera
  2. Riktigt fina lampfynd! Det är ju bra att fundera ut vad man vill ha på förhand, så vet man sen när det blir dags att slå till. Blir ett snabbt Ikea-besök på lördag, innan det blir bloggträff! :)

    SvaraRadera
  3. Halloj!
    Kul att du vill vara med i min utlottning.
    Många fina lampor du hittat. Det är allt bra med Ikea, många fynd att göra där.
    Här är också förkylt, båda de stora barnen är hemma från skolan idag.
    Hoppas ni snart kryar på er!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Roligt att ha dig med i min utlottning - välkommen! Blev så glad när jag hittade hit - en kanonfin blogg med massa inspiration! Vilka snygga lampor du hittat på IKEA.
    Ska kika runt lite mer här...
    Kram Marie

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Det är ju aldrig fel att ta en runda i paratis...Ikea menar jag! Tittade just idag deras hemsida för de har nått som jag skulle vilja ha till vardagsrummet!
    Fina saker du köpt!
    Har ni också haft en solig dag?
    Har en fin onsdagkväll!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  6. Visst är det bra att "rekognocera" (?) lite på förhand, så hinner man bli riktigt säker.
    Den där blomvägglampan har vår dotter i vitt ovanför sängen, riktigt mysigt sken av den.

    ha det bra!

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Kul att du vill vara med i min utlottning!
    Härlig blogg du har!
    Gillar dina IKEAlampor..

    Ha det gott
    Kram Lily

    SvaraRadera
  8. Jag visste väl att du skulle ha lyckats hitta något fint fynd som jag inte sett ännu på IKEA! Och mycket riktigt, nu kommer jag gå på Ekarp-jakt. Övriga lampor var också jättefina, det kommer nog bli mysigt vid dotterns säng.
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  9. ikea har en massa fina lampor. jag har köpt ett tjugotal lampor därifrån sedan ikea kom till finland :) i övermorgon blir det en snabb tur genom tammerforsaffären. jag ska inte stanna till på lampavdelningen ;)

    SvaraRadera
  10. Det är nog bra att vara eftertänksam och man behöver inte ha färdigmöblerat när man flyttar in, det får ta sin tid.
    Kloka Anette hihi
    Kram Anette

    SvaraRadera