fredag 17 september 2010

Byggfoton

Så här ser huset ut nu. Sydgaveln (som syns på fotot) är den som det är minst panel på, vilket beror på att balkongen måste göras först så man ser hur panelbräderna kommer.




Det här är baksidan av huset, som kommer mot garaget. Dörröppningen som syns (igentäppt med vita skivor) är dörren till teknikutrymmet (med ventilation och bergsvärmepump).



Vi kan välja mellan att sätta en dörr med lodräta linjer (se nedan)...



...eller en med vågräta linjer.



Dörren kommer att vara vit. Det finns även gråa dörrar i samma serie, men det är inte exakt samma grå som på huset, så då tror jag det ser bättre ut med en vit. Vilken tycker ni vi ska ta? Den med vågräta eller lodräta linjer? De vågräta linjerna går inte exakt i linje med panelbräderna, men jag föreställer mig ändå att den kanske smälter bättre in... Ge jättegärna förslag!



Här är norrgaveln, det sista av panelen behöver vi en skylift för att kunna spika upp, så det får vänta tills vi kommer hem från Lappland.


Inuti huset ser det ut såhär för tillfället. Då utsidan blir färdig så ska vi sätta plast på väggarna, sedan ska det isoleras med mera glasull innan skivorna kommer på. Man orkar knappt tänka på allt jobb vi ännu har framför oss, men vi har en ganska realistisk tidsplanering så jag tror nog vi ska hinna bli inflyttningsklara till nästa sommar!


Såhär ser vår balkong ut för tillfället. Ännu ska det förstås golvbräder ovanpå. Här är det redan fyra lager av plankor, bräder och plåt kors och tvärs. Jag tog med den här bilden bara för att visa vart den mesta tiden tar vägen = till att planera och bygga ihop "små detaljer". Alla sådana här saker kräver en massa tid och sedan syns det ingenstans... Men det är bara att bita ihop och kämpa vidare!

Fast visst blir man lite avundsjuk när man ser elementhus resa sig på några dagar. Våra blivande grannar som bygger med element har kommit nästan lika långt som oss på bara en vecka...och vi har hållit på fem månader, dag ut och dag in.

Men nu tar vi semester :). Jag skall dra igång med storstädning nu så vi inte måste komma hem till klibbiga golv och dammiga vrår. Förhoppningsvis hinner jag med ett inlägg imorgon, annars så ses vi om en vecka! Då drar jag ju också vinnaren i tävlingen!

Ha en underbar helg!

4 kommentarer:

  1. Oj så kul att se ert fiiina hus!! Jag tycker definitivt att ni ska välja vit färg på dörren som bryter av, finns risk att nyanserna bryter helt fel om de går i liknande färg, dessutom är vitt så fräscht mot grått. Båda dörrarna är fina men jag skulle ha valt den med stående brädor, just för att det bryter av mot den liggande panelen på huset. Kul att följa ert bygge!

    Stor kramiz och ha nu en riktigt trevlig helg!

    aka

    SvaraRadera
  2. Jag skulle ha valt de lodrätta plankorna på dörren. Gör man ett lösvirkeshus tar det tid.
    Men det går ju fort frammåt tycker jag.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Halloj!
    Jösses vilket projekt ni har, men det blir ju ett helt underbart hus. Det blir snyggt med vi dörr till det grå. Jag hade valt den med lodräta linjer för att bryta av lite, men vilket som blir nog bra.
    Ha en skön resa, och kika gärna in hos mig och var med i min utlottning om du hinner innan ni åker!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Vilket fint hus ni bygger! Vi är oxå mitt uppe i bygget och trots att jag itne alls har tid att läsa bloggar kan jag inte låta bli... Hittade just din å den åker upp på favoriter på en gång!
    //Hanna

    jvyp@hotmail.com

    SvaraRadera