fredag 1 oktober 2010

Laxmuffins

Hos oss betyder oktobermånad kalas, eftersom både maken och dottern fyller år då. Jag hittade ett recept på laxmuffins i senaste Samarbete-tidningen som jag provbakade idag. Muffinsen blev verkligen goda, så de kommer vi nog att bjuda på på endera kalaset. (Eftersom dottern förtjust slukade en hel muffins!?? till sin mors stora förvåning så antar jag att det bli på hennes kalas som det bjuds på muffins).


Laxmuffins
(12-14 st)
 
150 g gravad lax
2 dl vetemjöl
2 dl jästbrödsmjöl
2 tsk bakpulver
en bit purjolök
1 ägg
en nypa salt
3 droppar tabasco
3/4 dl flytande margarin
2,5 dl matlagningsgrädde (med smak av tre ostar)
1 dl hackad dill

Tärna den gravade laxen. Blanda mjölet och bakpulvret. Hacka purjolöken och tillred den i micron tills den blir mjuk. Vispa ägget lätt, rör ner margarinet, grädden och kryddorna (saltet kommer jag att lämna bort nästa gång, för muffinsen fick ändå så salt smak av fisken). Blanda ihop mjöl- och äggblandningen. Tillsätt purjolöken, fisken och dillen. Blanda och fördela i amerikanska muffinsformar. Grädda på mellersta falsen i 225 grader ca 20 minuter.


Kullamusten inhandlades på ikea. Innehållet bryr jag mig inte så mycket om utan som ni säkert förstår så är det flaskan jag gillar ;). De vita muffinsformarna hade blivit lite orange-skiftande under gräddningen, jag antar att fisken färgade av sig. Därför placerade jag dem i vita Lumi (arabia) kaffekoppar under fotograferingen.

Jag har ännu testat ett nytt recept idag, men eftersom jag inte smakat på resultatet ännu så får ni vänta lite på det receptet :). 

Massor med fredagskänslor önskar jag er!

6 kommentarer:

  1. Mums, det lät ju hur gott som helst! Något nytt smaskigt att prova baka.
    Hoppas att ni får en riktigt mysig helg!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Oooo, det låter ju hur gott som helst!!! Det ska jag ta och testa någon dag här :) Sonen kanske kan luras till att äta lax igen, han har fått för sig att han inte "tycker om det" längre...

    Tack för ett underbart fint paket och en underbar vinst som kom i lådan idag!! Jag har tagit kort på paketet så det kommer ett inlägg om det i bloggen, så fort jag har målat stolen och lagt dit kudden! Det var så fint så jag vill absolut inte visa kudden UTAN att stolen är klar, det skulle ju förstöra allting!
    Men tack tack tack!! Sonen kommer troligen norpa kudden efter ett tag, han ville inte släppa fodralet utan höll på att knalla iväg med det :)

    Ha en underbar fredag och en underbar helg!
    Stora kramar!

    SvaraRadera
  3. Låter mumsigt, jag gillar sgs allt med fisk!

    Tack, mysig fredag till dig med!

    SvaraRadera
  4. jag kikade faktiskt lite extra på det receptet när tidningen kom häromdagen. good to know att det var ett recept värt att spara.
    det ser trevligt ut med muffinsen i kaffekopparna :)
    trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Såå gott och annorlunda recept! Alltid kul också när barnen gillar maten :) Ser verkligen helsmaskigt ut!! Och jag håller med flaskan är verkligen jättefin!

    Ser fram emot att se vad du hittat på för annat recept, gillar lite tips!!

    Önskar dig en skön lördag!

    Kraamiz aka

    SvaraRadera
  6. Hej
    Kullamusten köpte vi i höganäs på semestern, i kullabygden alltså. JÄTTEGOD!!!

    Visste inte att ikea sålde dem??? Ska genast åka dit och handla isåfall, för vi har väl typ 80 mil till kullabyggden...enkel väg...

    Kram Helena

    SvaraRadera