torsdag 9 september 2010

Tomten

Den senaste tiden har jag inte haft så många inlägg med bilder från bygget, mest därför att det inte syns så bra att det händer något där. Mannen är där varje kväll och spikar panel och själv tycker jag att det ändrar från dag till dag, men jag kan tänka mig att alla läsare inte är lika entusiastiska över varje nytt bräde som kommer till :). Den största förändringen man lägger märke till nu när man kommer till bygget är att maken har sågat ner en hel del träd och grävt bort stubbar och jämnat ut. Så vår tomt är betydligt mer luftig och öppen nu. Än ska det bort mera träd, men vi avvaktar lite ännu medan vi funderar hur tomten skall se ut. Man vill ju inte ta bort något träd och ångra sig sedan, för det tar ju en halv livstid innan de har vuxit upp på nytt!


Så här ser det ut för tillfället när man kommer längs med vår väg (fast fotot är några dagar gammalt, så lite mer panel är uppe på väggarna nu ;)). Det här hörnet av tomten vet vi ännu inte vad vi ska göra med, fast jag planerar lite att plantera bärbuskar här. Måste höra med familjens amatör trädgårdsmästare (=min pappa) först vad han säger om bärbuskars uppväxtmiljö :).

Här är vår "gästparkering". Runt den kommer lite buskar och en låg stenmur. Rakt fram blir det något trappsteg upp mitt i muren och sedan en gång som leder fram till kvisten. Vi ska förstås ha utebelysning här (och längs med gången) och så blir det ett eluttag för motorvärmarsladdar någonstans... (man måste ju tänka på sina gäster ;).


I den här högen ser jag en massa möjligheter, stenmurar och olika stensättningar. Tyvärr är de inte så lätta att flytta, så det är nog bäst att jag bestämmer mig helt säkert var jag vill ha stenarna innan jag ber mannen att flytta på dem ;).

Ha en bra torsdag!

8 kommentarer:

  1. Så långt ni har kommit!!! Härligt! När räknar ni med att flytta in?
    Tack för din uppmuntrande kommentar! Det blir nog bra i slutändan. Det är ju för det mesta väldigt roligt att bygga hus, men då och då blir det ju en del strul och oro också. Det är väl en del av processen också.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Alla dom där planerna - been there done that :D
    Vi har bott fyra somrar i vårt hus nu och många av planerna är oförverkligade ännu. Men det är väl alltid bra att ha nåt att se fram emot ;)
    Mycket belysning ute är bra! Bra att ni tänkte på värmaruttagen redan också :)

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att klicka och få bilderna större, ser riktigt bra hur allt ser ut - såå himla mysigt!! Ser ut som ni kommit riktigt långt i bygget! Oj oj, vad spännande! Bra och klokt tänkt att fundera över eldragningar INNAN :) Verkar som du/ni har en riktigt bra planering över tomten också :)

    Stooor kraaaam aka

    SvaraRadera
  4. Så fint huset ser ut trots att det ännu inte är helt färdigt.
    Och eran tomt är så stor kommer att bli så kul för er dotter då hon blir äldre att kunna springa omkring.

    Kram Mia

    SvaraRadera
  5. väl planerat är hälften gjort! jag tycker det låter som alldeles utomordentligt fint planerat. ska blir riktigt roligt att se allt när det är klart. och halvklart också, förstås ;)
    ha en skön helg!

    SvaraRadera
  6. Ni kommer att få ett så fantastiskt vackert hem beläget i underbar natur! Det ser redan ut som hett riktigt, riktigt fint hem och tomten verkar härlig att planera. Jättekul att få se bilder och jag tittar gärna på varje bräda vartefter dom kommer upp!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Det ser verkligen superfint ut! Vad fort det går, nu kan man ju ana hur det kommer att se ut när det är klart. Det måste vara roligt att bygga sitt eget hus och kunna välja varenda liten detalj med omsorg :).
    Ha en fin helg!
    Kram L

    SvaraRadera
  8. Åh, det blir sååå fint! Jag vill också ha bärbuskar, det känns så hemtrevligt liksom. Men har ingen aning om vad som kan tänkas trivas här... Antagligen inte mycket eftersom det mest bara är sand, hoppas att gräset sätter sig i alla fall...

    Kram Mia

    SvaraRadera