torsdag 16 september 2010

Älgtorn

Den här veckan är det varit full rulle. Vi har haft program varje dag och veckan kommer att avslutas med bröllop på lördag och ruskaresa på söndag. I Sverige pratar ni kanske inte om "ruska" så mina finlandssvenska läsare får gärna hoppa över min definition av ruska.

("Ruska"= när träden blir gula och röda på hösten. Förutom att njuta av färgprakten hemmavid så åker många människor norrut till Lappland, då är man på ruskaresa. De flesta ruskaresare gör långa vandringar bland bergen...det kommer inte jag att göra. Mina planer för resan är att äta gott (läs:choklad), sova mycket, läsa och kanske sova lite till. Ett ikea-besök lär vi också hinna med. Annars ska vi bara njuta av att vara hundratals kilometer från bygget och ringande arbetstelefon (=min mans, min telefon piper kanske två gånger i veckan varav 50% av gångerna är det KappAhl som drar igång någon ny kampanj). Men nu kom jag lite från ämnet....)

Eftersom jag själv har legat på latsidan i kreativitets-verkstaden hela veckan är så är det en väldig tur att min pappa är desto påhittigare. Han har nämligen gjort en sak åt dottern. En liten vit...

pall...

...med en gullig katt på ena sidan.

Pallen är perfekt när dottern står på älgspan. Hon når inte ända upp till fönsterkanten i vardagsrummet och förr har hon haft en plastpall som hon stått på, men nu har hon fått ett riktigt fint älgtorn som dessutom matchar med mammans inredning ;).

Och såhär....

...ser hennes pass ut. Vi älgar ganska ofta här, speciellt när det skymmer och det inte är så lätt att få en två-åring att förstå vart hon skall titta. Idag när pallen skulle invigas kom det tyvärr ingen älg...istället klippte vaktmästaren gräset med "klippa-traktorn" så dottern stod med näsan klistrad mot fönstret en bra stund. Tur att hon passar på att stirra på folk nu medans hon kan, för sen när vi flyttar till huset lär det inte komma några farbröder med klippa-traktorer på synbart avstånd!

God Natt!

Ps. I morgon ska jag försöka hinna lägga upp några bilder av bygget, för de senaste dagarna har det kommit upp så pass mycket panel att man äntligen börjar se något slut på det! (fast då har vi förstås alla hörnbräder, utskiftsbräder, fönsterfoder och hela garaget kvar...)

6 kommentarer:

  1. Hoppas du får en skön ruskaresa! Vill se alla dina IKEAfynd som jag misstänker att du kommer komma hem med:)
    Jättefin pall! Kram Jennie

    SvaraRadera
  2. Så söt pall din pappa gjort pallar kan man inte få för många av i ett hem med barn.
    Skall bli spännande att få se lite bilder av husbygget skönt att du känner hur det börjar bli färdigt.
    Låter spännande och avkopplande med ruskaresa .
    Kram Mia

    SvaraRadera
  3. Hoppas att ni får en mysig helg med alla aktiviteter!
    Söt pall din duktiga papppsen gjort.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Så fin pall, om jag förstod rätt så får A en likadan :o) Jo, sängen är från nätet. När priset sjönk med över hälften så slog jag till. De är ju oftast överprissatta gamla utdragssängar.

    Idag har vi sjukstuga här, A har blivit riktigt snorig så M får vara hemma med henne. Själv ska jag nog några timmar på jobb, men sen är det helg!

    Kram, syrran

    SvaraRadera
  5. Vilken helg ni har framför er, först bröllop och sen ruskaresa! Skulle själv gärna åka på ruskaresa, det är ett bra tag sen... Såg redan i somras en lapp om ruskaresa till Norge, åh vad gärna jag skulle följa med dit! Kan bara föreställa mig hur vackert det måste vara med färgprakten i de norska fjällen... Men tyvärr lyser den där lottovinsten fortfarande med sin frånvaro, så det lär nog inte bli någon ruskaresa i år (annat än i hemtrakterna då, haha!). ;) Hoppas ni får det så trevligt både på bröllopet (men bröllop kan ju inte vara annat än trevliga, eller hur?) och resan! Det gör alltid gott att komma bort lite emellanåt och få annat att tänka på och göra.
    Haha, det där med meddelanden från KappAhl känner jag igen... Det är inte bara en och två gånger som jag trott att "nu, nu fick jag något viktigt meddelande från någon - särskilt om man är hemma och har sovmorgon och blir VÄCKT av meddelandet... Och så är det bara från KAPPAHL!!! Åh suck...
    Vilken gullig liten pall din pappa fixat till! Den lilla katten var ju en finurlig liten detalj. :) Nu får vi hoppas dottern har tur på sin älgspaning!
    Ha en fin helg! :)

    SvaraRadera
  6. Ruskaresa var kul! Det har vi ingen tradition av häromkring vad jag vet, det borde vi införa! Ni har så många bra idéer i ert land!
    Vilken jättefin pall, och en alldeles egen och hemsnickrad, va gulligt! Kan riktigt se när hon står och kikar efter älgar!
    Agneta kram

    SvaraRadera