lördag 11 september 2010

Soffor

Soffor, finns det något jobbigare än att köpa soffa. Det är så otroligt svårt att hitta en soffa som är snygg, bekväm och i rätt prisklass. Därför har jag redan börjat spana i fall jag skulle råka hitta Soffan med stora S. I vardagsrummet på nedre våningen kommer vi att ha våra beiga 3+2 soffor som vi köpte för några år sedan. Men till TV-rummet på vinden behöver vi en ny soffa. Vindsvåningen ska gå i färgskalan vitt och grått (medan nedre våningen blir vit, beige och blå). Jag är alltså på jakt efter en grå hörn- eller divansoffa.
Soffan Ektorp från Ikea är fin, kanske inte riktigt rätt grå färg, men ifall den är bekväm så är den absolut ett alternativ.


Dover från Mio är också snygg. Den ser väldigt inbjudande och bekväm ut och priset är rätt hyfsat. Tyvärr har jag aldrig sett någon Mio-affär i Finland... och att åka över potten för att hämta en soffa känns lite långsökt. Ektorp ser ju också lite mer gammaldags ut, något som för övrigt är jätte, jättesvårt att hitta en soffa med gammaldags utseende som dessutom är bekväm. Sådana tror jag inte det finns, förr i världen hade de nog inga mysiga filmkvällar...stackare :).

Önskar er alla en skön helg!

9 kommentarer:

  1. Soffor och sängar är inte lätt att köpa, huuuh nej. Dom du har bilder på ser dock väldigt fina ut, men det är svårt, det är det!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Det är inte lätt att möblera ett vardagsrum.
    När vårat är klart ska jag nog köpa en äldre begagnad soffgrupp.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Ja usch vad svårt, särskilt när man måste komma överens och kompromissa med maken också... Jag tycker soffan från Mio är snyggast, har själv kikat på den. Men maken tycker att det ska vara fasta kuddar i soffan och inte en massa lösa. Han menar att lösa kuddar bara kommer fara omkring överallt och att det bara kommer bli heldrygt med soffan. Ja, jag vet inte... Tur för mig så är det inte aktuellt med soffköp just nu, kanon att du är på jakt och sonderar terrängen så jag slipper, hihi. Låter jättefint med de färgval du bestämt dig för!!

    Ha en superskön kväll!

    Kraaamiz aka

    SvaraRadera
  4. Halloj!
    Kul att du kikar in hos mig. Jag har inte hunnit lämna komentar hos dig på ett tag, men jag kikar in ibland ändå. Nu ska jag lägga dig till min blogglista så jag inget missar.
    Vi har 2 vita soffor och en fotpall Ektorp Ikea i vårt V-rum och vi är super nöjda med dem.
    Ha en fortsatt skön helg!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Jag gillar Ektorp. Bäddsoffan kan jag inte rekommendera dock, har den på landet och den är varken skön att sitta eller sova i. Men har suttit i icke-bäddsoffor och de är sköna.
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  6. Hej
    Jag håller med om Ektorp, prisvärd och bekväm och du kan beställa ny klädsel när du tröttnar. Divansoffa har vi valt bort, det blir så väldigt stort och svårmöblerat. Bättre med lös fotpall man kan flytta lätt på!
    Ha det!

    SvaraRadera
  7. Nej det är inte lätt att välja soffor...
    Ektorp verkar ju vara omtyckt av många och ett stort plus är ju de tvättbara överdragen.
    Håller med föregående om att det är rätt svårmöblerat med en hörnsoffa... Vi hade en där vi bodde tidigare.

    SvaraRadera
  8. Vi har en Ektorp soffa och tycker jättemycket om den. Väldigt praktiskt att klädseln går att ta av och tvätta, och bekväm är den också. Dock kan jag säga att efter att jag för första gången tvättade klädseln förra sommaren, också stycket som hänger över rygg- och armstöd, så hålls inte "tarran" på sittdelen fast mer. Det gör att hela Understycket rutschar ner och det i sin tur gör att sittdynorna rutschar fram så man får rätta till dem ideligen. Det är jag lite missnöjd med, eftersom det inte var några som helst problem med det innan tvätten.
    Att välja soffa är verkligen inte lätt... Gillar verkligen utseendet på Ektorp, har svårt att tänka mig en annan modell av soffa nu faktiskt... Kanske den är LITE i största laget för vårt relativt lilla vardagsrum, eller särskilt fåtöljen då tar ganska mycket plats. Men min Ektorpsoffa skulle jag inte vilja byta bort! Lycka till i valet och kvalet!
    Norge kan jag varmt rekommendera! Det finns så mycket att se där, vi hann ju inte se allt vi hade planerat så det blir säkert fler resor dit framöver! :)
    Ha en bra vecka! :)

    SvaraRadera
  9. Visst är det svårt att hitta en bra soffa som man ska trivas med i så många år.
    Vi hittade en soffa till vår gillestuga, men då var det bara en enda kvar, och det var utsällningsexet. Men vi fick köpa den till ett otroligt bra pris, och vi trivs jättebra med den, så där hade vi tur...
    Hoppas att du också hittar en bra soffa!
    Kram
    MArie

    SvaraRadera