måndag 1 november 2010

Kuddar med psalmtryck

 Såhär blev mina nysydda julkuddar till sovrummet. Idén fick jag för rätt länge sedan, så det vita linnetyget jag fyndade i somras har fått vänta några månader i skåpet.

 Stilla natt är en av mina absoluta julfavoriter. Överlag tycker jag om de flesta julpsalmerna. Visst finns det massvis med annan vacker julmusik, men de flesta andra sånger tycker jag man tröttnar på efter något år, medan psalmerna are still going strong!


Jag blev verkligen nöjd med kuddarna, så nu behövs det endast en sänggavel (läs: Hemnes, eventuellt Birkeland), ett vitt, quiltat sängöverkast och ett nytt rum med vita väggar för att sovrummet ska vara perfekt. Det är ju lätt ordnat, eller va!? I bästa fall håller faktiskt mannen på att isolera väggarna i blivande sovrummet nu och sängen + överkastet fixar jag själv så småningom, så till nästa jul lovar jag att ni får se en vackrare bakgrund till kuddarna :).


I sidan på kuddarna sydde jag knytband, lite styvt att knyta (fyrdubbel linne) men jag hittade inget band i tygaffären som jag tyckte passade bra, så jag sydde mina egna band i stället...


Den här veckan ska jag bara ta det lugnt (bygga och arbeta lite förstås) men inte boka in något extra eftersom förra veckan verkligen blev stressig. Förhoppningsvis hinner jag förverkliga ännu lite fler jul-ideér vid symaskinen :).

En härlig måndagskväll önskar jag er!

Ps.Ifall det råkar finnas någon där ute som tycker jag är ute och snurrar om julpynt i alldeles för god tid så kan ni ju undvika att läsa här några veckor framöver...för här kommer det att bloggas JUL!

Ps 2. Jag julpyntar inte här hemma ännu. Men jag tillverkar saker i god tid så jag på lilla jul får plocka fram allt utan att behöva tillbringa hela dagen bland nålar och tråd!

12 kommentarer:

  1. Du är väl en enastående häärlig tjej Annie, åh vad jag gillar dig tjejen :)) Så himla fina kuddar, skulle inte ens komma i närheten av att kunna tillverka några liknande... Gillar också julpsalmer, stämningsfullt! Gissar att de kommer att bli perfekta i nya huset. Gläds verkligen med din och din familj över det ni har framför er, minns själv hur det var inför inflytt i nya huset, magiskt... Och ps. 1 och ps.2 - haha, du är såå gooo!

    Kraaamiz från aka

    SvaraRadera
  2. Klart man ska börja på i tid! Jag satt och bläddrade i gamla julnummer igår och skrev en lista på allt jag skulle vilja fixa, vad man sen hinner är en annan sak ;) Själv måste jag lära mig att man inte behöver göra ALLT fint man ser....
    Dina kuddar blev jättefina!! Du har nog rätt i det där om julsånger och psalmer.

    Må så gott, hoppas du får ta det lugnt denna vecka!

    SvaraRadera
  3. Hej vännen!
    Vilka underbara kuddar du gjort. Så fint med den tryckta texten. Har aldrig provat mig på det, men är väldigt sugen.
    Håller med om att det är kul att börja pyssla i tid, och sedan ha det klart att plocka fram i december. Det är ju så mycket som ska hinnas med då, och njuta av glöggfika med vänner och bekanta får man ju inte heller missa, ler.
    Hoppas ni får en fortsatt skön vecka!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Vilka fina kuddar du har gjort! Och det var en kul ide med psalm-strofer på kuddarna...
    Och sen ler jag åt dina Ps1 och Ps2... såklart man måste vara ute i god tid om man ska få något färdigt :))
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  5. Vilka fantastiska kuddar du gjort och med de texterna blev det väldigt fint. Jag håller med dig att psalmer tröttnar man inte på men vanliga julsånger kan emellanåt bli lite väl mycket......
    Och nej inte kan man tröttna på julsaker, jag tillhör dom som tycker julsaker är underbara. Året om. Alltså, precis som du, man kan tillverka, titta och planera, allt är ju så vackert!
    KRam

    SvaraRadera
  6. Ååååååå, så fina kuddar!!! Jag vill med ha!!! Hur gör du trycken? Jag älskar med Stilla natt, men sen har jag ett par engelska favoriter med, det hade varit kul att texta dem på kuddfodral - skulle ju passa detta hem, där sonen redan lär sig engelska på förskolan och jag är den mest engelsktokiga människa i världen!

    Vad roligt att du gillade balkongen - jag blev faktiskt ganska avis - vill med ha en balkong som ser ut så *fniss* Så därför är det extra roligt att ha fått gjort det till en av de mest underbara vänner jag har! Hon behöver verkligen en härlig balkong!!
    Vad lustigt med hyllan, hade du glömt bort den?? Jag tyckte den var supersöt och vi köpte den för ganska länge sedan men sen har jag inte hittat rätt saker för att fylla hyllorna, förrän nu. Nu är jag supernöjd med resultatet och det blev väldigt kul med fotoramen, som JAG glömt bort att vi hade! *fniss*

    Ha en fortsatt härlig vecka!
    Stooora kramen!

    SvaraRadera
  7. Du är så fiffig vad ska detta sluta.
    Ha en bra dag!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Trevligt att du ville delta i min utlottning!

    Men....vilken trevlig sida jag finner här hos dig med många mysiga idéer och kuddarna är jätte-söta!

    Ha en trevlig kväll!/ Bea

    SvaraRadera
  9. jättefina kuddar! visst är det något speciellt med julpsalmer... så stämningsfulla.
    jag väntar med spänning på mer julinspiration här på din blogg!

    SvaraRadera
  10. Hej syster! Oj vilka fina kuddar! Jag har i planerna att göra liknande, men med rött tryck. Men som du vet så har jag inte tid för sånt just nu. Kanske jag borde lämna in en beställning hos dej istället ;o) Förr fattade jag inte varför folk köper saker istället för att göra själv, men nu förstår jag... Kram på er och tack för senast!

    SvaraRadera
  11. Jag har också börjat lite inför jul. December går så fort och för att hinna njuta av julen och allt fint gäller det att börja lite smått redan nu.
    Jättefina kuddar jag gillar knytbanden i sidan och jag tror säkert de mjuknar upp i tvätten.

    Trevlig fortsatt vecka önskar jag dig
    kram Mia

    SvaraRadera
  12. Jättefina kuddar, det var ju en fin idé att använda julpsalmer! Jag tycker också det är något speciellt med just Stilla natt, den hör verkligen till!
    Det gäller allt att börja på med liote julpyssel så här i god tid, så blir det inte så stressigt sen närmare jul! För man måste ju ha tid att hinna njuta också, eller hur? ;)

    SvaraRadera