onsdag 24 november 2010

Mitt i prick!

"Det är något speciellt med rött och vitt prickigt", sa tanten i tygaffären när jag köpte mitt tyg. Och visst är det något speciellt med detta enkla mönster och färger...nästan alla tycker ju om det!

Av mitt tyg sydde jag en vimpel. Till först tänkte jag trycka en julbild på den mittersta vita biten, men jag ångrade mig. För tillika som den är tänkt som en julvimpel så kunde jag plötsligt se mig själv duka fram jordgubbstårta utomhus på ett bord prytt av röda pelargoner och med denna vimpel fladdrande i vinden ovanför... och då passar det inte så bra att det står God Jul ovanför jordgubbstårtan.


Den blev lite längre än jag hade tänkt (egentligen skulle den hängas på dotterns säng, men blev lite för lång) så till sist hängde jag upp den i öppningen mellan köket och vardagsrummet. Ni ska veta att det är första och högst troligen sista gången jag är nöjd med våra taklister (om man ens kan kalla de fyrkantiga träribborna för lister), för bandet på vimpeln rymdes precis att tryckas in under springan, så jag behövde inte ens ta fram hammare och spik :).

 Jag har en del tyg kvar, så kanske jag ändå syr en lite mindre vimpel till dotterns säng...

 ...speciellt som hon pekade på vimpeln och sa "Mamma sy fina, fina" :). Bättre beröm kan man väl inte få! (om lampskärmen sa hon dock ingenting :/)

 

 Om man tror på att allt händer av en mening, så var det nog menat att allt skulle strula igår så vimpel-inlägget kom med först idag. Jag och dottern var nämligen till blombutiken idag på förmiddagen för att handla material till jularrangemang. Jag kunde inte låta blir att kurva runt lite på inredningsavdelningen och där hittade jag detta...



 ...en röd STOR mugg (min man kommer att kalla det för så, därför köpte jag bara en) och en vit disktrasa med röda prickar...och visst smälter väl denna bild bra ihop med vimpelbilderna. (God jul- skylten misstänker jag får pryda något blomsterarrangemang.)

Nu ska jag inviga min nya mugg och bara njuta en stund, för ikväll är det jobb som gäller.

Ps. Om någon undrar hur det är med vår dator så är den fortfarande full med bläckstreck, mannen glömde nämligen att ta den med i morse, så jag fick blogga även idag. Everything happens for a reason!

7 kommentarer:

  1. Visst är det något speciellt rött och vitt prickigt! Lika fint till jul som till midsommar. Så det var bra att du inte tryckte God Jul på.
    Håller helt med om att utebelysning inte är så säsongsbetonat. Allt som lyser upp det becksvarta är bra, gärna så länge som möjligt!
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  2. Oj vad du hunnit med mycket pyssel! Och rött och prickigt är ju så fint! Skulle gärna ha en så fin disktrasa själv, får se om vi kommer norrut så jag kan titta in i blomaffären jag också :o)

    Kram på er!

    SvaraRadera
  3. Åh va fint!
    Ja vem gillar inte rött och vitt prickigt?

    Ha de fint!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Hej vännen!
    Fint du gjort, prickigt är ju sååå rätt!
    Hoppas du haft en bra kväll på jobbet.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Vilken fiiin vimpel! Helt rätt att inte skriva God Jul på den, den kommer att bli klockren till fikat om sommaren, klokt tänkt!! Ser bilden framför mig, gah... Superfina saker du fyndat också och de går ju helt i stilen med alla prickar! Och vad glad jag blev över att ha inspirerat till klänningen i mitt inlägg, känner mig hedrad ju :))

    ps. gissar att det inte kommer att vara bara du och jag som bär klänningen till alla helger framöver, hihi.

    Många kramizar aka

    SvaraRadera
  6. Vilken söt vimpel!!
    Undrar hur länge sen det är jag haft framme symaskinen...? Skulle behöva några veckor ledigt jag nu, tror jag bestämt ;)

    Det var ett fint betyg du fick av dottern, sånt värmer ett mamma-hjärta :)

    Ha en fin lillajulshelg!

    SvaraRadera
  7. Vilket härligt prickigt inlägg! Vimpeln var ju jättesöt och så mycket matchande grejer du hittade också...
    Kram
    MArie

    SvaraRadera