söndag 28 november 2010

"Mi lilla gran...

 ...så grön o fin, du doftar gott som terpentin"

I går firade vi lilla jul här hos oss. Jag vet inte om det firas även i Sverige, så här följer en kort beskrivning. Lilla jul firas lördagen före första advent. Traditionerna varierar från familj till familj, men vanligt är att lilla jul påminner om en "mini-julafton". Hos oss äter vi risgrynsgröt, limpa och skinka och så tar vi in en liten julgran. På kvällen knackar det på dörren och så slänger "lilla jultomten" in ett paket åt dottern (innehållandes en liten leksak, russin och choklad). Pepparkakor, jultårtor, julmust och glögg hör också kvällen till. Det var lilla jul det :).


Så här ser vår lilla julgran ut efter att vi alla tre hjälpts åt att klä den. Åt alla som saknar julstämning kan jag ge rådet att ta in en liten julgran, jag tyckte nästan att det kändes som julafton redan igår :).


I dag har jag också öppnat min lilla blogshop, som fortfarande är under bearbetning. Jag syr gärna saker åt folk, men jag vill inte "förstöra" den här bloggen med att saluföra produkter här. Därför öppnade jag shoppen som en sidoblogg. Den här bloggen kommer att fortsätta i samma syfte som tidigare; följa husbygget, presentera mina inredningsidéer och sist men absolut inte minst; hålla kontakten med alla härliga vänner där ute i Blogglandia som jag lärt känna under det senaste året :).

En skön första advent önskar jag er!

9 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Myyyysigt, hoppas ni har en härlig adventsdag!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Vilken mysig tradition. Den har vi inte här i Sverige, men nu kanske du har gjort så att det kommer att spridas hit:)
    Så roligt att du har startat en webbshop!!! Kanonidé! Den ska jag genast kika in på. Och inte förstår du med att puffa för sakerna här, det inspirerar bara!
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  3. Mysigt! Har alrig hört talas om de1n traditionen. Men vilken kul idé! =)

    Hoppas du har en bra dag!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Trevlig jultradition!
    Vi brukar kalla lilla julafton kvällen före julafton.
    Fin gran!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  5. är det inte konstigt att vi är så ensamma i att fira lillajul? jag tycker vi borde sprida den traditionen till resten av världen.
    hope yours was a good one!
    kram

    SvaraRadera
  6. Lillajul tycker jag verkar vara en fonomenalt bra idé, jag vill ha det också. Ska försöka införa det nästa år.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vad mysigt det låter med en lilla jul och den lilla söta granen är jättefin. Var kommer bjällrorna i från?
    Vi köpte en liten gran i dag men hinken den skulle var i har stått ute och håller på att tina.

    Kram Mia

    SvaraRadera
  8. Vilken underbar tradition, låter helmysigt!! Och vad häftigt med din blogshop, en sån kanonidé! Men jag tycker inte att du förstör den här bloggen genom att visa dina tillverkade saker, det gör den bara än mer intressant tycker jag! Tyckerk gott du kan fortsätta att visa vad du säljer här också!! Så kul!!

    Många kramizar aka

    SvaraRadera
  9. Din tradition med lilla jul låter härligt och inte så pretentiöst som riktiga julafton, gott med lite julmys bara med lilla familjen - och särskilt iår när det är snö och julstämning. Var inne o tittade på din andra blogg och tycker du gör fina saker. Ska bli roligt att se mer av vad du gör.
    Ha det riktigt gott!
    Kram Eva

    SvaraRadera