lördag 13 november 2010

Julgardiner

Jag hade tänkt beställa färdiga julgardiner...just det, inte sy själv, utan lyxa till det lite och bara klicka några gånger och sedan vänta på ett fint paket. Orsaken till denna "lathet" var att jag hittade ett par supersnygga gardiner till ett överkomligt pris. Tydligen fanns det fler som tyckte som jag, för tror ni inte gardinerna var slut när jag väl skulle beställa. (det gick inte att kopiera bilden, men på den här länken ser ni gardinerna, som säkert hälften av er också har beställt).

Jag blev i alla fall inspirerad av bilderna, så vita gardiner med rött tryck fick det bli. Jag sydde dem av vitt lakanstyg (billigt, billigt ;)). Är rätt osäker på min konstnärliga förmåga, så att trycka rödfärg med frihand på dyrt linnetyg känns inte så ekonomiskt.


Jag låg en halv natt på ett kallt datarums-golv och fixade gardinerna. Till sist började jag tycka att rödfärgen luktade jordgubbar... då slutade jag. Vissa tycker kanske att det är lite konstigt att vara uppe på natten och måla gardiner, men visst förstår ni mig!? (åtminstone de som provat på textiltryck tillsammans med en busig två-åring borde förstå!)

Jag tackar också på förhand den som blir vinnare av kuddfodralet...i akut brist på fotorekvisita så tog jag fram det ur skåpet. Men jag lovar att det ligger i skåpet i tryggt förvar nu igen och jag måste försöka ta mig tid att sy ett likande åt mig själv någon dag.


Gardinerna är förstås sydda med tanke på husets fönster. Där kommer de troligtvis att hänga på vita mormorsstänger julen 2011. Nertill lämnade jag en ganska bred fåll så jag enkelt kan förlänga dem eftersom vi kommer att ha högre till tak i huset.


Nu ska jag sätta i gång med pizzabak för jag tror att det är en hungrig och frusen som så småningom kommer hem på matpaus.

Skön helg till er alla!

Ps. Jag har nog tagit ner julgardinerna igen, de var bara uppe under fotograferingen. Ska försöka hålla mig i två veckor till innan jag sätter i gång på allvar...

9 kommentarer:

  1. vad duktig du är! gardinerna är kanonfina! jag har också beundrat ellosgardinerna, men var riktigt nöjd över att jag inte ansåg mig behöva sådana. det händer inte ofta ;)
    skön lördag kväll!

    SvaraRadera
  2. OMG vilka fina gardiner! Både dina och Ellos. Inte konstigt att de var slut. Tur att du är så händig så du kunde lösa det ändå.
    Jag har all förståelse för att du gör textiltryck på nätterna med en sprallig tvååring i huset:) Vad jag inte förstår är hur otroligt fint allt blir! Fantastiskt.
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  3. Hej vännen!
    Så fint du gjort. Mycket roligt kan man göra med textilfärg. Inspirerad av dig och flera andra har jag också prövat mig på det i kväll. Resultatet kommer snart hos mig, fniss.
    Hoppas ni har en mysig kväll!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. FINA ;)

    Idag har jag SATURDAY SHOW OFF
    hos mig....
    Lägg gärna till Din blogg med
    Håkan

    SvaraRadera
  5. Åh så fina gardiner och nej, jag har inte sett dem förut, men ser ovan att flera sett dem hos Ellos? Det är helt självklart att jag förstår att du är uppe halva natten och gör gardintryck, haha!! Du är för go Annie!

    Kramizar aka

    SvaraRadera
  6. Vilka gardiner så fina! Du är ju textilkonstnar, ju!
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  7. Jätteroligt att du vill vara med o tävla hos mig - LYCKA TILL =)

    Kram

    SvaraRadera
  8. Tänk om man var lika duktig på att skriva så vackert som du kan.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  9. Jag förstår dig verkligen då jag själv sitter uppe länge på kvällen och njuter av att få göra det jag vill utan att bli störd.
    Gardinerna blev jättefina vilket tålamod att trycka. Jag har gjort några försök men tycker det är jobbigt att stryka. Dessutom går det ju inte och lämna halvfärdigt var som helst som ett påbörjat syprojekt.
    Tomtens julklappssäck var ju så fin en sådan vill jag också ha. Det skulle passa så fint till min tomtedräkt jag sydde förra året. Har du tid och lust att göra en till mig?

    Kram Mia

    SvaraRadera