lördag 2 oktober 2010

Kaffetåren den bästa är...

 Det andra receptet jag testade igår var Kaffepannacotta, också det från Samarbete- tidningen. Det smakade som väntat...kaffe! Jag som älskar bakverk och efterrätter med kaffesmak tyckte det var riktigt gott, medan mannen (som tycker att det bara är kaffe som ska smaka kaffe) åt två skedar och försvann sedan snabbt till bygget. Dottern gillade i alla fall pannacottan (fast hon fick inte så många skedar på grund av koffeinet). Så med rösterna 2-1 så väljer jag att presentera receptet :)!


 Kaffepannacotta
(4 portioner enligt receptet. Jag tyckte den var ganska mäktig och tror att det gott och väl skulle räcka till 5-6 portioner)

2 gelatinblad
2 dl vispgrädde
3/4 dl socker
1 msk snabbkaffepulver
2 1/2 dl naturell yoghurt

Sockersirap 
2 dl starkt kaffe
1 dl socker

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten, 5-10 minuter. Koka upp grädden och sockret, rö i snabbkaffepulvret. Krama vattnet ur gelatinbladen och rör ner dem i den heta grädden. Låt blandningen svalna lite, rör ner yoghurten. Fördela i portionsskålar och ställ kallt att stelna i två timmar. Koka en tjock sirap av kaffe och socker, ringla över portionerna (ps.det räcker ganska länge att koka sirapen, inte fem minuter som jag trodde utan jag höll nog på närmare en halv timme innan den blev tjock, så man kanske kan sätta lite mindre kaffe och mer socker...)

TIPS! Vid Lidl finns chokladstickor med kaffesmak som säkert passar utmärkt som dekoration till pannacottan!



Fotorekvisita:
Choklad: Fazers blå (som slukades av bloggerskan genast fotograferingen var över, ni som undrat över bloggnamnet fick härmed ett svar :))
Glaset: Pentik
Snabbkaffe: NesCafe, kommer att stå i skåpet tills bäst före datum har gått ut, då töms innehållet i roskis och dottern får ta burken till sitt café-utbud!

Bara dottern vaknar ska jag vi iväg och fira syrrans 30-årsdag. Efter att ha varit isolerad hela veckan på grund av dotterns förkylning ska det bli härligt att få träffa lite folk :).

TREVLIG HELG!

8 kommentarer:

  1. Mums!
    Ha så kul på kalaset!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Åh, vad gott det låter. Tycker också om saker med kaffesmak. Nu måste jag ju bege mig ut och köpa gelatinblad...
    Ha det så roligt ikväll!
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  3. Åh neeej, jag som inte gillar kaffe, buhu... Men choklakakan säger jag inte nej till :)

    Ha en skön lördag annie!

    Kraamiz aka

    SvaraRadera
  4. Mums,det lät riktigt gott!
    Här har du en chokladoholist, så jag hade också slukat den snabbt, fniss.
    Hoppas att ni hade en mysig kväll hos syrran!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Låter mumsigt det där! Jag gör ytterst sällan efterrätter, hellre bakverk, men det är ju bra med ett recept ifall man får lust.
    Samma modell av Pentik glas har vi, fast med älgar på! Passar ju bra denna årstid :)

    Hoppas det var ett kul kalas - men vilket kalas är väl inte det? ;)

    SvaraRadera
  6. Låter jätte gott!
    Hoppas du har haft en fin helg och jag vill önska dig en skön söndag!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  7. Det där lät ju väldans smaskigt!!
    Alltid kul med lite nya recept!
    Väldigt vackra bilder från Lappland du visar i ett tidigare inlägg!!

    Vad kul att du vill vara med i min utlottning!
    Önskar dig Lycka till!!

    Hoppas du får en härlig vecka!
    Kram! Iréne

    SvaraRadera
  8. det receptet har jag också sparat och ska absolut pröva det nu efter att du bekräftat att det är ätbart :)

    SvaraRadera