tisdag 5 oktober 2010

Ytterdörr

Nu har vi äntligen bestämt oss för vilken ytterdörr vi ska ha... nämligen den som automatiskt följer med husköpet :). Det blir H26 från Fenestra (bilden nedan)...



...men spröjsen ska göras om så de ser ut som UOL14 från Kaskipuu (bilden nedan). Den dörren tyckte jag slutligen var snyggast efter att ha tittat och funderat en rätt lång tid. Tyvärr gick det inte att beställa den via vår husleverantör, så vi bestämde oss för att kompromissa och ta dörren som hör till paketet och i stället göra om den lite.



I dörren blir det klarglas. Vi bor så pass avsides så jag tycker att de som orkar masa sig fram ända till vår dörr minsann ska få titta in i vår kvist också...(att jag sedan är väldigt nyfiken och mer än gärna tittar ut på eventuella gäster låter vi förbli osagt ;).

Vi har äntligen fått upp all ytterpanel på huset. Så här ser det ut för tillfället...

...utskiftsbräderna är också målade och uppsatta på gavlarna. Så småningom kan vi börja se fram emot att få börja med insidan :). Vi har ca halva garaget kvar att panela, plus alla hörnbräder, utskiften, dörr- och fönsterfoder m.m. kvar...men snart flyttar vi inomhus, i värmen ;).


Ni ser ju hur praktiskt det är att ha med en två-åring till bygget. Bara under tiden jag fotade hade hon hunnit prova fyra stegar av fem möjliga :).

Nu ska jag krypa ner under täcket, för imorgon på förmiddagen ska vi och titta på öppna spisar :)!

7 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Ert hus blir sååå fint. Lycka till med spis köp i morgon! Natti, natt...
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Vad fint erat hus blir.Lycka till i morron när ni ska köpa spis.Ha det gott Kram Rita ♥

    SvaraRadera
  3. Vilken spännande period ni har framför er med alla val, men jag kommer ihåg från vårt bygge att det också var jobbigt mellan varven, skulle vi välja rätt eller inte!! Dörren blir kanonbra och snyggt med spröjset på andra dörren, lantligt! Huset ser så himla fint ut... Hihi, inte lätt med en lite bustjej med på bygget!

    Kraamiz aka

    SvaraRadera
  4. Så färdigt det börjar bli nu. Jag gillar den liggande panelen. Något som jag och min syster pratade om då hon var i sverige och hälsade på var att husen i USA nämligen nästan alltid har liggande panel medans vi i sverige har stående. Men jag har börjat se mer liggande så kanske det är på väg hit med.

    Lycka till med letandet av öppen spis imorgon

    Kram Mia

    SvaraRadera
  5. huset ser ju nästan inflyttningsklart ut redan ;)
    snygg dörrmodell! trevligt att ni kunde välja placering på spröjsen själva. det kallar jag servicemindedness från tillverkarens sida.
    hurdan spis har ni tänkt er?

    SvaraRadera
  6. Vad roligt att få se er hus igen och hur det går med bygget.
    Man har hört talas om barn som har gått upp på taket.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Det tar sig! Dörren var jättesnygg, vilken tur att det gick att göra om spröjsen!
    Kan tänka mig att det är full rulle med en tvååring på byggplatsen...
    Lycka till med spisvalet!

    SvaraRadera