måndag 25 oktober 2010

Ju(v)liga kuddar

Jag har tjuvstartat lite med julen... kunde inte låta bli :). Så jag har börjat sy kuddfodral med juliga färger och mönster. De två första blev "omlottkuddar" (jag vet inte vad de heter på riktigt... de har ingen dragkedja, utan ena sidan är i två delar som överlappar varann) med knappar...


Härliga stora träknappar! Jag tycker det finns mycket vackra knappar, men speciellt träknappar är jag extra förtjust i :). (jag har sett dokumentärer om folk med knappfobi, som för övrigt inte verkar en riktigt ovanlig fobi heller....jag fattar noll, jag menar en knapp!? Men var och en med sina bekymmer....)


Ifall det finns några knappfobiker bland min läsare så kan jag lova att nästa kudde är helt knappfri. Den är i stället dekorerad med band, beiget band med vita hjärtan :). Tyvärr räckte bandet bara till en kudde :(.


Jag har en vana att köpa en meter av allt. Det mesta i sy-väg är ju rätt dyrt (tyg, band, dragkedjor), så om jag inte vet genast vad jag ska ha det till, utan bara köper för att det "kan vara bra att ha" (90 % av mina saker i syskåpet är "bra-att-ha-saker") så tar jag bara en liten bit, oftast en meter. Sedan hittar jag det perfekta användningsområdet och så räcker det bara till en sak (om ens det). Som ikea-tyget som jag använde till de första kuddarna, det var ju inte ens dyrt (inget vid ikea är ju dyrt) och ändå så förstod jag inte att köpa mera av det. Hoppas de har kvar det i sortimentet ännu ett tag...

Det kommer absolut att bli mera julpyssel här på bloggen de kommande månaderna... inläggen kommer dock att bli färre (som ni kanske redan märkt). Jag kommer att börja arbeta någon (några) kvällar per vecka samtidigt som byggandet fortsätter i samma takt, vi har dotterns två-årskalasande framför oss och sedan blir det julstök...ni vet själva ni som bloggar vilken tid det tar. Men jag ska försöka hinna med några inlägg per vecka och så kommer jag naturligtvis att hinna in till er alla mina vänner för att hålla reda på vad ni sysslar med... jag är helt enkelt för nyfiken för att kunna låta bli :).

Ha det bra!

13 kommentarer:

  1. Så fina kuddar de kommer att passa i ert fina hus sen.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Fina kuddar du sytt! =)

    Kul att du vill vara med i min utlottning!

    Ha en bra kväll!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Urfina kuddar - vad duktig du är*avis*!

    SvaraRadera
  4. Skönt att se att det är fler som börjat med juligheter. Jag har apelsindekorerat kransen i vardagsrummet men vågar inte visa det ännu då det kanske är lite tidigt.
    Vilka fina kuddar du sytt de är lagom juliga och den med bandet är något som skulle kunna få vara framme året runt.

    Trevlig vecka
    Kram Mia

    SvaraRadera
  5. Men Annie, jag väntade hela inlägget ut på att läsa att du naturligtvis tänkte lotta ut en av dina supermegaextraordinärakanonläckra-kuddar, men icke... suck... Snäääääääääääääääääääälla!!

    Kramizar aka

    SvaraRadera
  6. Hej vännen!
    Super fina kuddar du sytt. Jag har ockå satt igång lite syprojekt i julens tecken och kuddar är självklart på g.
    Hoppas att du får en bra dag!
    kram Lotta

    SvaraRadera
  7. tjusiga kuddar - vad duktig du är på att sy!
    hoppas du hinner blogga också fast du börjar jobba igen!

    SvaraRadera
  8. Finfint!!

    Har ju skrivit tidigare att du och jag har mycket gemensamt! Det där andra stycket, om en meters-inköpen och bra-att-ha, det kunde varit min text, hahaha!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Vännen min!! Du är så duktig på att sy! Och kuddarna är underbara! Bandet på den beiga kudden är ju underbart det med!
    Jag är så lycklig för min kudde ska du veta! Det blev precis så bra i korgstolen som jag hade sett i huvudet innan jag började måla den. Eller bättre egentligen eftersom fårskinnet inte skulle legat där egentligen och det passade ju perfekt till kudden!
    Sambon tackar med, han tyckte det blev supersnyggt!

    Hoppas du har en härlig tisdag och en lika härlig vecka!
    Stor kram!!

    SvaraRadera
  10. Knappfobi? Den har jag inte stött på - än.
    Så vackra kuddar, älskar den med hjärtanen. Är så imponerad av hur du både kan och hinner med småbarn och husbygge och allt. Otroligt!
    Vad ska du jobba med på kvällarna?
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  11. Det låter ju som ett perfekt jobb! Så kul, grattis!
    Bygget går sakta men säkert framåt. Just nu händer det inte så mycket som syns, du vet ju hur det är med alla eldragningar, rör, innerväggar, gips och annat. Ska bli såååå spännande när golv och väggar börjar ta mer form. Kram!

    SvaraRadera
  12. Jättefina kuddar du har gjort! Det är väl rätt så typiskt att när man sedan kommer på vad man vill ha det till, så finns det inget mer...
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  13. Vilka vackra kuddar du gör! Själv har jag tummen mitt i handen och ingen symaskin, så jag får nöja mig med köpta kuddar. Trist!

    SvaraRadera