måndag 18 oktober 2010

Duo 103

Vi har bestämt oss och beställt en öppen spis. Det blev Cronspisens Duo 103. En putsad kakelugn med kromade luckor och detaljer. Tack till Jennie (Villa Skogslunden) som gjorde att jag fick upp ögonen för den här modellen.



Skorstenen blir fyrkantig. Spisen är rätt hög så bara ca 20 cm av skorstenen syns på nedre våningen. På övre våningen kommer den upp längs med en vägg i allrummet, därför tyckte vi det var mest diskret med en fyrkantigt (en rund skulle vi ändå ha byggt in på övre våningen).

Så nu är det bara att vänta någon månad tills spisen anländer från vårt kära grannland så vi får lite värme i stugan :). Återförsäljaren vi beställer den av är enda försäljaren i trakten som saluför Cronspisen. Han hade bara monterar en Duo 103 förr, så det är roligt att ha en spis som inte finns i varenda hus häromkring :).

God Natt :)

13 kommentarer:

  1. wow, den är grymt fin! det är så underbart med kakelugn. vi eldar sällan på morgonen, men imorse när jag steg upp hade maken satt fyr i spisen, och det var så himla mysigt så det värmde ända in i hjärtroten :)
    säde har dessvärre inte söndagsöppet.

    SvaraRadera
  2. Vad roligt! Den är ljuvligt fin.
    Då måste jag ju få fråga hur ni ska göra med monteringen? Förmodligen ska ni ju göra det själva och då kan jag säga att ni kommer att spara en förmögenhet. Vår leverantör (fd ska jag säga, vi kommer INTE köpa av dem) skulle ha 82000 kr för montaget! Andra kunniga inom ämnet skrattade åt den offerten (och vi grät). Vi väntar nu på nya offerter, så därför är jag nyfiken på hur ni ska göra.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Det kommer att bli så fint skall bli så spännande att få se den på plats. Idag är det en riktigt rugg dag önskar jag hade en öppen spis att värma mig vid.

    Önskar dig en härlig höstdag
    kram Mia

    SvaraRadera
  4. Riktigt snygg spis det där! Något i den stilen skulle jag kunna tänkla mig också, på sikt kommer vi att byta ut vår spis i vardagsrummet mot en bättre. Den vi har nu lagrar nämligen inte värme vilket är en stor nackdel - det blir varmt som attan i vardagsrummet men inte i resten av huset... :/ Kul med en spis som inte så många har!
    Synd att det är just på en söndag du ska till Vasa eftersom ju Säde inte har öppet då, precis som alegni skrev. Du får göra ett nytt besök någon lördag istället! ;) Quriosa i Jungsund kan jag också tipsa om, en jättemysig butik med både nytt och gammalt! :)
    Att lägga upp vävar kan jag inte heller något om, men som tur var behövde vi inte plocka isär vävstolen när jag köpt den utan den gick att fälla ihop lite inför transporten. Så då slapp vi det allra knepigaste jobbet. Att lägga upp själva varpen fick jag hjälp av mamma och min morbrors fru med, hade aldrig gjort det helt från början själv så då var det bra att de som har erfarenhet av sånt kunde hjälpa till! Att väva är verkligen roligt, och det är något jag saknat sen jag flyttade hit(innan vävde jag på två olika ställen). Har annars Kantlax hemväveri någon butik mera i J:stad? Funderade på dalahästmattan och var man kunde få tag på en sån...
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  5. Go for it! Så fin å mysig spis!

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Vilken fin spis, är sugen på en liknande själv.

    Roligt att du vill delta i min utlottning. 2 lotter ligger i potten för din del. Lycka till!

    Anna-Lena

    SvaraRadera
  7. Så vacker kakelugn ni kommer säkert bli nöjda och skönt att ha vid strömavbrott.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  8. Gahhh.... say no more! Lovely! Avis - jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!

    Superduperfin kamin! Oj så tjusigt, braaa val!

    Stor kramiz aka

    SvaraRadera
  9. Jag älskar den där spisen! Enormt vacker. Bra val:) hihi..
    Längtar tills jag får se den på plats:)
    god natt
    kram Linda

    SvaraRadera
  10. Grattis! Den är verkligen jättetjusig!
    (vill också ha...)

    SvaraRadera
  11. Ååh så härligt! Och så snygg den var också!
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  12. Superdupersnygg!! Vill med ha en kakelugn som fungerar... Kanske kan sotaren fixa något bra imorgon, äntligen kommer han och kollar våra ugnar och jag vill ha en öppen spis!!! I den hemska jadegröna kakelugnen som bara står i vägen annars...

    Kul att du vill vara med i min tävling! Hoppas du vinner eftersom jag vann hos dig! :)

    Ha en härlig torsdag!
    Stooor kram!

    SvaraRadera
  13. Vilken spis, det är så jag vill ha en också! Underbart vacker, skall bli jättekul att få se den i ert hus!
    Kram

    SvaraRadera