onsdag 13 oktober 2010

Brödbox

Mitt andra make-over projekt från ikea (det första var brandfilten) såg ut så här från början:
 Efter två lager grundmål, ett lager vitmål och lite textande såg det ut såhär:


 Betydligt bättre tycker jag. Samma person som för övrigt har varit allergisk mot tantiga (!?) brödboxar... Ända tills helt nyligen, när jag plötsligt insåg vilken praktisk uppfinning dessa är...och att de dessutom kan bli rätt snygga med lite färg.

Tyvärr har vi så lite bänkyta i vårt nuvarande kök att den inte ryms någonstans. I en duell mellan brödboxen och mikron så vinner nog mikron (fastän jag tycker boxen är finare). Men sedan ska boxen minsann få stå framme!

Texten blev inte alldeles perfekt...för det första så kom min egengjorda schablon av kontaktplast lite för långt åt höger och jag hade ingen lust att flytta den sedan den väl var på plats (schabloner med skrivstil är inte min favorit precis). Sedan var det inte så lätt att få färgen jämnt på grund av springorna i boxen. Men mitt motto är att det ska synas att det är hemgjort...ifall det börjar se ut som köpis kan man ju lika bra köpa det från första början ;).

Här ska vi fira maken som fyller år idag. Eftersom vår lilla sömntuta var helt "oväckbar" i morse så bestämde han sig för att vänta med paketöppningen tills ikväll. Jag kan avslöja att han kommer att få en yxa samt en överraskning som jag och dottern pysslat ihop, den visar jag i nästa inlägg :).

Trevlig onsdag till er alla!

9 kommentarer:

  1. Vad fin den blev!...Jag har en exakt likadant i köket och tänkte att göra samma sak till den som du har gjort. Kan ta ett tag att jag kommer så långt men kan visa sen hur min blir!
    Har en skön onsdag!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  2. Men jösses vad snyggt!! Hur fin som helst! Går ju knappt att tro att det är samma brödbox! Oj vad det går att ordna med enkla medel, fantastiskt!

    Stor kramiz aka

    SvaraRadera
  3. Vilken skillnad det blev! Och den blir nog jättefin i ert hus sedan.. Och de är faktiskt praktiska, även om jag inte har plats för en sådan så önskar jag att jag hade det.
    Och Grattis till din make på födelsedagen
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  4. Brödlådan fick ett riktigt lyft och det ska bli spännande att se vad du gjorde till din man.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Du är den mest kreativa och händiga jag vet! Helt otroligt fin!!! DEn måste ju ha botat varenda gnutta brödlådsallergi, helt enkelt för att det finns något tantigt över den någonstans. Så fin!
    Kram

    SvaraRadera
  6. En sådan brödlåda hade vi när jag var liten dock utan makeovern. Jag tycker du har lyckats jättebra och ett hantverk är aldrig perfekt för den som skapat det.

    Skall bli spännande att se vad ny pysslat ihop till maken/fadern.

    Trevlig kväll
    kram Mia

    SvaraRadera
  7. Visst finns en sån brödlåda hemma hos föräldrarna, dock i stil med den första bilden :/
    Så fin din låda blev efter make-overn!
    Mitt tips när du ska texta så överför texten (tex en du printat ut) med karbonpapper och fyll sedan i den med antingen vattenfast tusch eller färg och en fin pensel ;)

    SvaraRadera
  8. Så långt ni kommit på ert hus och så jättefint det blir.
    Brödburken blev ju helt läcker och likaså brandfilten. Brandfilten ser ju inte så snygg ut i sitt röda fodral, men ditt vita blev ju kanong.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Den blev mycket snyggare i vitt! =)

    Kram Jenny

    SvaraRadera