torsdag 28 oktober 2010

Takplankor

Jag är väldigt rik för tillfället...idérik alltså. Jag är lite rädd att det ska gå för fort fram vid bygget (hur stor är den risken då på en skala!?) så mina finfina idéer inte ska hinna med i svängarna. Därför tjatar jag om dessa saker för gubben i tid och otid, en stor del av det så minns han faktiskt också :).

En sak som nu börjar vara högaktuell är innertaket på vinden. Förebilden till detta tak kommer från ett avsnitt av Bygglov (2009). Taket ska vara vitt, ganska slätt (antagligen blir det gipsskivor med putsad yta)...och genom detta tak ska takstolarna bryta ut... i visionen alltså. Nu är det inte praktiskt möjligt (på grund av isolering och annat byggtekniskt tjafs) i vårt hus att takstolarna skulle lämnas synliga... men då fejkar man dem helt enkelt :).

Grundidén var att spika upp plankor som sedan skulle betsas i en riktigt mörk färg (detta var mannen inte helt insatt i, han var bara medveten om plankorna, inte färgen), så han kom på den briljanta frågan "Var ska vi hitta gamla, nötta plankor då?". BINGO, vi ska inte ha nya mörkbetsade plankor, det ska förstås vara gamla, obehandlade plankor i vårt tak! Var vi ska hitta dem har jag ingen aning om, men det här känns som en idé som jag inte släpper taget om innan det är som jag vill ha det :).


I huset som bygglovsgänget renoverade så finns "takränderna" på hela övrevåningen. Vi kommer bara att ha dem i allrummet och inte lika tätt, (det blir kanske 4-5 stycken plankor sammanlagt).

Ni kan ju tro att jag väntar på det färdiga resultatet...(som lär dröja flera månader än, men grunden till hela "plankeriet" kommer vi nog att börja på med när som helst :).

Sov gott!

Bilder från tv4.se

10 kommentarer:

  1. Jamen, har du tur eller som har en man som förstått hela galoppen, det kommer att bli så kolossalt snyggt! Waoouw! Kan nästan inte vänta på att få se det! Finns det ingen gammal rivningslada i närheten där du kan gå loss?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Håller med föregående och säger lyckos dig som har en karl som hänger med i inredningssnacket!
    Förstår vad du menar med ifall du inte ska hinna med i svängarna under byggtiden. Det gjorde inte jag med riktigt allt... Visst är det bra ändå och vissa saker kan man förstås ändra på i efterhand, men ändå.

    Ha det bra! Jättekul att läsa om dina/era byggplaner!

    SvaraRadera
  3. Det där låter som en jättebra idé. Gamla slitna plankor kommer säkert bli ändå snyggare än mörka. Vi letar också efter såna till vårt tak för att dölja en skarv.
    Dina kuddar var också riktigt fina!

    Hälsningar Agneta

    SvaraRadera
  4. Härliga inspriationbilder! Låter superfint, bra att arbeta på makens motivation i tid med andra ord, fniss. Går säkert att få tag på via blocket om inte annat.

    Stor torsdagskramiz aka

    SvaraRadera
  5. Hej
    Tack för att du tittade in hos mig! Ja man blir less när byggare slarvar och fuskar. En av nackdelarna med att bygga med totalentrepenad är ju att man själv inte kan styra vilka nissar som husfirman släpper in. Som tur är så är husfirman väldigt tillmötesgående och vill fixa det här, så det känns ändå inte som om de struntar i oss.

    Men har man tummen i handen, noll intresse och kunskap av byggprocessen - ja då känns ändå totalentrepenaden som ett bra alternativ...fördelar och nackdelar med allt som vanligt.

    Taket blir säkert urfint, vilka bra ideer ni har!
    Ha det!

    SvaraRadera
  6. Det kommer bli jättefint. Det är bra att du har ideér för det är många beslut ni måste göra.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Låter bra, blir snyggt säkert!
    Har en mysig fredag!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Vad roligt att du hittade in på min blogg och vill vara med i min tävling! Hoppas att du vill komma tillbaka...

    KRAMAR I MASSOR // OLIVIA ♥

    SvaraRadera
  9. det kommer att bli galet snyggt med gamla plankor! hoppas ni lyckas få tag på sådana!

    SvaraRadera
  10. Mycket snyggt. Hmm, nu fick jag ngt att fundera pa..... Du har grymt bra id'eer!
    Kram

    SvaraRadera