måndag 31 maj 2010

Lilla vessan

Vi har redan bestämt oss för att inredningen i "lilla vessan" blir serien Flåren från Ikea. Jag tycker serien är så otroligt fin och den är precis sådan stil som jag vill ha. Att det dessutom blir betydligt förmånligare än att välja badrumsinredning från någon annan firma är förstås ett stort plus! Jag skriver en massa här om billigare och billigast, och fastän vi försöker hålla en ganska strikt budget så är vi nog beredda att satsa på kvalitet...men när det t.ex. gäller badrumsinredning så har vi konstaterat två saker. Utbudet i andra affärer motsvarar inte alls stilen vi är ute efter och priserna är ca fyra gånger högre. Vi vill inte betala ett fyra gånger högre pris för något som vi inte ens tycker lika mycket om!
Skåpet ovan ska kombineras med tvättstället Höllviken, också från Ikea. Blandaren kommer vi däremot att köpa skilt, eftersom man hört ett och annat om Ikeas blandare.

Ovanför tvättstället kommer detta spegelskåp, men modell bredare.


På sidan av tvättstället sätter vi detta förvaringsskåp:
...och sen ryms det inte in så mycket mera :). (en wc-bytta ska förstås också in dit ;)

Ovanför spegeln installeras en lampa (troligtvis lysrör), men denhär lampan tycker jag att är så snygg! Tyvärr så tror jag inte den riktigt hittar sin plats i "lilla vessan", men vi ska ju förstås ha ett badrum på vinden också ;).

En tvålkopp måste man ju ha och vad kunde passa bättre än detta mini-badkar :). Den här bilden är lånad från Frk Doris. Det är lite långt att hämta en tvålkopp från Norge, så ifall någon vet var man kan få tag på en sådan här på närmare håll - tipsa!

Nu är det kanske någon som undrar hur övriga inredningen skall se ut, kakel? plastmatta? grönfärgat?...;). Om jag får min vilja igenom, vilket jag redan tror att jag fått, så blir det vit bröstpanel på väggarna, med en ljus (kanske svagt mönstrad tapet) ovanför. Mellan tvättställ och spegelskåp kommer det vita kakel. På golvet blir det klinkers, troligtvis grått eller beiget. Taket blir vitt. Förhoppningsvis kan jag ladda upp lite bilder från resultatet om ca ett år ;).

Förresten så fixade maken en grej åt mig idag... Någonting jag har gnällt om en tid och som han idag träffade rätt folk som kan fixa det :). Tur för maken att han har ett jobb där han regelbundet har möten med folk från andra områden inom byggbranschen, när han har en sådan gnällig och krävande fru som vet exakt vad hon vill ha ;). Den utlovade saken får ni se en annan gång, närmare exakt när vi har valt ut och hämtat den :D

3 kommentarer:

  1. Jättefin badrumsplanering! Gillar verkligen IKEAS badrumsmöbel du visar och tvålkoppen är ju bara sååå söt!! Ska verkligen bli spännande att se badrummet i verkligheten när ni flyttat in i huset!

    Trevlig kväll! kramiz aka

    SvaraRadera
  2. Vilket sammanträffande, vi har också Flåren i vårt badrum! :) Jag tycker den serien är jättefin, föll för den första gången jag såg en bild i en tidning och visste att den serien ska jag ha! För 2 år sen köpte vi det mindre skåpet, spegelskåp modell bredare och väggskåp. Så ifjol köpte vi färdigt tvättställ + skåp (det var den andra modellen av tvättstället, den utan dekorlist som du visade) för att ha när vi skulle göra en liten omändring i badrummet. Länge låg tvättstället och skåpet ouppackade i ett annat rum och väntade på att det skulle bli av att sätta dem på plats. Så före jul fick min man för sig att skruva ihop skåpet, men det var först nu i vinter som vi sen tog tag i saken och tog in tvättstället för att kolla om det passade i badrummet där vi tänkt oss. Och ve och fasa, det gjorde det inte!!! :O Såg inte alls bra ut att ha det där vi tänkt oss, och på någon annan plats ryms tvättstället inte heller utan en större omändring vilket vi inte alls tänkt oss just nu... Så nu är vi villrådiga och vet inte hur vi ska göra. Vi lade faktiskt ut tvättstället till försäljning på nätet, vilket jag egentligen inte alls ville göra, men ingen hörde av sig. Möjligen skulle det gå att få in möbeln om vi skaffade en annan typ av wc-bytta som går att flytta åt sidan från nuvarande plats, så Flåren-möbeln står kvar i korridoren tillsvidare... :/ Ibland blir det inte alls som man tänkt sig! Gillar verkligen det stora rejäla tvättstället och hoppas vi får det att passa in på något sätt. Puh, det här blev en lång kommentar minsann!

    SvaraRadera
  3. Det kommer att bli jättefint! Och Ikea har faktiskt väldigt mycket som är både bra och billigt och dessutom snyggt... så jag tycker ni gör alldeles rätt...
    Kram
    Marie

    SvaraRadera