torsdag 6 maj 2010

Husritningar

Eftersom det skrivs en hel del om husbygget här i bloggen så tänkte jag att det var dags att presentera våra husritningar så det blir lite lättare för er läsare att hänga med :). Efter en hel del mixtrande och trixande från min sida och ännu mer mixtrande och trixande från mannens sida så fick vi överfört bilderna från mailens inkorg till bloggen (så jag fick en datalektion på köpet!).

Detta är vindvåningen innehållande tre stycken sovrum, ett allrum (tv-rum), badrum samt en centralgarderob. Möbleringen stämmer inte alls överens med hur det blir i verkligheten, men lite hum om rummen kanske ni får. Balkongen kommer mot sydsidan... Vårt sovrum kommer att bli rummet i vänstra nedre hörnet, dottern får rummet i övre vänstra hörnet och sovrummet nära allrummet kommer den första tiden att tjäna som kombinerat data och syrum. Vi har en dröm om att fälla in en tavel-tv i garderobsväggen (osynliggöra alla sladdar och grejer), så hoppas att det lyckas! I badrummet på övrevåningen kommer vi att ha ett badkar (inget duschskåp som det är ritat på bilden!)
Nedrevåningen rymmer kök, vardagsrum, hjälpkök, badrum, bastu, wc, sovrum (lekrum), hall och kvist. Bakom trappan finns teknikutrymmet. Terassen mot syd (under balkongen) kommer vi att utvidga så den rundar hörnet och går längs med väggen mot väster ända till kvisten...

Huset blir 183 m2 stort. Ytterväggarna kläs med breda vågräta panelbrädor i ljusgrått. Lister, karmar och detaljer blir vita, taket blir svart. Insidan lär bli väldigt ljus...mycket vita vägg och takytor, med detaljer i blått, beige och grått... Så är det tänkt i alla fall, men det kan ju ändra längs vägen!

Måste ännu tillägga vilken trevlig familjeutflykt vi gjorde i kväll till mannens moster som har en riktig bondgård med kor, hästar och katter. Jag tror nästan att jag var ännu mer förtjust än dottern :). Trodde nog att hon skulle bli rädd när vi gick in i fähuset med alla kor som råmade, men icke, i stället ville hon ner ur famnen efter en stund och sträckte gladeligen fram handen mot en söt liten kalv som slickade lite på den :). Kvällens samtalsämne var givet; "Buuuuu" (=muu), och sedan ger hon handen en puss... så gulligt :).

PS. Jag var förresten till frissan i dag o har nu en ny frisyr...betydligt kortare och betydligt snyggare än före. Skönt att bli av med vinterpälsen :).

6 kommentarer:

  1. Hjälp vad fint ni kommer att få!! Bra planlösning! Tycker att grå fasad kombinerat med vita foder är helfräscht, kommer bli super! Ser verkligen fram emot att följa ert bygge, kan ni inte sätta igång genast, hi hi.

    Trevlig helg och kramizar från aka

    SvaraRadera
  2. Skrev ett inlägg tidigare men det föll bort, provar igen! Vad intressant att få ta del av era husplaner! Planlösningen är ju jättebra! Såå fräscht med ljusgrå fasad till vita foder och knutar, bra smak tycker jag!! Ska bli så intressant att följa ert husbygge, kan ni inte börja bygga NU genast, fniss.

    Spännande med håret, blev säkert snyggt!

    Kramiz aka

    SvaraRadera
  3. Hej lillasyster!
    Vad mycket fint du lagt upp sen jag tittade in sist! Asken blev jättesöt, och så har du fyndat igen :o) Vi kommer troligtvis norrut imoron, dvs lördag, bara gubben är frisk. Ser ganska lovande ut! Vi ska till lilla stugan och städa lite, men far nog säkert till Smååssos också om de är hemma där. Kanske vi ses? Senast onsdag iaf :o)

    Kramisar,
    storasyster

    SvaraRadera
  4. Hej hej!
    Så roligt att du har hittat till mig! Gillar din blogg - såg att ni dränerade och kände genast igen mig. Har lite av det framför mig i vår...
    Ha en skön helg!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  5. Ser riktigt bra ut!! Kommer bli ett trevligt hem.
    Nåt jag tittade på var att jag skulle lämna bort skåpen i den inre mindre farstun så det inte känns så trångt. Skulle hellre ha väggkrokar där.
    Stort kök med mycket arbetsytor, skönt!
    Tack för visningen :)

    Trevlig söndag och morsdag!

    SvaraRadera
  6. Vad fint det ser ut! Terassen blir nog underbar! Och färgsättning och annat låter jättesnyggt. Ska bli kul att följa här på bloggen!
    Hälsningar
    Jennie

    SvaraRadera