lördag 22 maj 2010

Ståtliga knoppar

Köksfunderingarna fortsätter... Medan jag med spänning väntar på husleverantörens köksoffert så filar jag vidare på min egen ikea-planering. Här nedan syns (om nu väldigt svagt, men lite i alla fall) ståt-luckan som vi kommer att använda oss av... (Husleverantören planerar med en liknande lucka). Så långt är allt klart...
Men man måste ju kunna öppna lådor och skåp också. För dem som inte har kollat så mycket på kök kan jag säga att om det är svårt att välja stil på luckor, så är knoppar och handtag rena rama djungeln! Snyggt ska det vara förstås. Till först hade vi tänkt oss ett handtag i stil med Grej här nedan. Väldigt snyggt tycker jag och förvånansvärt nog också mannen.

MEN (stora men!) det måste förstås vara praktiskt också. Vilket betyder lätt att använda och lätt att hålla rent. Jag vill gärna att lådorna skall gå att öppna både uppifrån och nerifrån (lite flummigt uttryckt, men det jag menar är att man måste kunna sticka ner handen uppifrån och dra, samt sticka ner den underifrån och dra, inte låsa sig vid att endast kunna öppna underifrån... förstod ni detta är ni värda en guldstjärna!).
Dessa Smidd- handtag här ovan tycker jag jättemycket om. Tror det skulle bli snyggt tillsammans med Ståt-luckorna, det är även dessa som finns med i senaste köksversionen i mitt planeringsprogram. Bara en liiiiten grej till då... Mannen är nöjd med att vi har hembygdsmuseet till grannar... han vill inte att museet ska flytta in i vårt kök... (TUR att han inte vet alla mina inredningsplaner för huset ;)). Får fila lite på den biten ännu...


Nu lutar det mot sådana här handtag med namnet Gravyr. Diskreta, men aningen tråkiga... På övreskåpen blir det troligtvis knoppar, Gravyr-knopparna här nedan har varit med i planeringen en tid...
...men idag hittade jag dessa Hedra-knoppar som jag inte ännu har bestämt mig för om jag skall tycka om eller inte... Och vilka handtag skulle de då passa ihop med? Stora saker jag har att fundera på ;)...
Det är nog bäst att jag sover på saken, en sak är i alla fall säker och det är att jag kommer att drömma om kök i natt. Rådfråga mannen om handtag och knoppar? Ja det vore väl en idé förstås. Han ska ju faktiskt bo i huset han också :D!

(samtliga bilder i dagens inlägg är direkt kopierade från ikeas hemsida)

6 kommentarer:

  1. Jag tror det blir kanonfint med alla de knopparna/handtagen som du visar. Gillar luckan ståt.
    Jag tycker nog allra bäst om det översta förslaget. Och jag tror att du kan öppna den även uppifrån eftersom vi har så böjbara fingrar:)
    Ha en bra fortsatt helg!

    SvaraRadera
  2. Kök är inte det lättaste att planera.
    Lycka Till!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Åh vad fint! Jag är också ett fan av stååtluckan!! Jag bor ju i ett gammalt hus så om jag köpte luckan till mitt hus skulle jag välja porslinsknoppar till skåp och metallskålar till lådorna. Men till en mer modern miljö tycker jag alla de förslag du visar passar jättebra! Usch vad svårt att välja... Goggla runt och se olika förslag från andra som köpt luckan, lättare att se på bild direkt. Vad spännande det blir att se ert framtida kök:)

    Kramiz aka

    SvaraRadera
  4. En guldstjärna till mig ;) och jag röstar inte på Gravyr! Dom svarta museum-hantagen tycker jag är snyggast.

    Visst är det perfekt med färgad olja! Jag har i år använt en vattenlöslig som var doftfri till trägolven, underbar att jobba med!

    Här händer så mycket spännande att jag får nog lov att fixa en prenumeration :)

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Vi ska snart sätta på våra skåpluckor och det är precis sådana som du visar ;) och handtag+knoppar, Gravyr!

    Roligt att du vill vara med i min tävling!
    Kram Milla

    SvaraRadera
  6. Ja, att välja kök och handtag är en riktig utmaning, man vill ju det ska bli bra så man verkligen är nöjd sen när det är klart och man inte vill byta i första taget! Vi har själva Smidd-handtag i köket och jag tycker de är jättefina. De följde med hem från senaste Ikea-besök i början av året. Vi har också funderat på kök från Ikea, men tyvärr har Duvbo som vi allra helst hade velat ha utgått ur sortimentet. Så det blir att tänka om den dag det blir aktuellt... Ståt är också fint, det kommer säkert att passa bra hemma hos er! :)

    SvaraRadera