måndag 17 maj 2010

Varmt ute, varmt inne...

Hallåå där!

Idag har vi varit på ett härligt djurparksbesök. Enda minuset var bussresan hem med en varm, trött gnällig dotter och en varm och trött mamma som satt på solsidan o svettades. Vår bil hade stått i solen på parkeringsplatsen hela dagen men att stiga in i den från den kokheta bastubussen var som att hoppa direkt in i ett kylskåp. Då förstår ni hur hett vi hade det.

Dottern var i alla fall nöjd med dagen och det första hon ville göra då pappa kom från jobbet var att de tillsammans skulle ligga på soffan och titta på bilderna i kameran, medan hon berättade vad hon hade sett. En gång försökte jag få inklämt några några ord men då blev det ett sådant viftande och arga uttryck från lilla argbiggan så det var bara att snabbt smita ut i köket igen!


I kväll har gubben varit vid bygget och finslipat det sista inför grundsule-gjutningen imorgon, och dum som jag var bakade jag bröd! I 28 graders värme...tillsammans med en trött och varm 1,5-åring = rekommenderas ej! Receptet fick jag av en vän som bjöd på detta saftiga bröd för nån liten vecka sedan. Jättegott och fram för allt enkelt!


Muslibröd
7 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
4 dl fruktmusli
2 tsk matsoda
1 tsk salt
1 dl sirap
7 dl surmjölk

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt sirap och surmjölk och rör till en lös smet. Fördela i två avlånga smorda bakformar. Garnera eventuellt med lite musli. Grädda nederst i ungen ca en timme (prova med sticka). Stjälp upp och låt svalna under duk. ÄT!


(Jag skrev receptet direkt ur minnet, och mitt minne är inte alltid det bästa, så ifall ni misslyckas är det knappast ert fel utan jag som har glömt bort nån ingrediens ;))

PS. Vid djurparken fanns en liten inredningsaffär. Gissa vem som inte kunde hålla sig borta!? Som tur hade jag en liten busunge med mig som hann riva halva affären på några minuter, så jag hann bara köpa en sak , vad det är får ni se nästa gång ;))

2 kommentarer:

  1. Låter som en härlig utflykt! Värmen kan jag inte ens föreställa mig, för den har vi inte haft här sedan i fjol. Jag har glömt hur det känns:)
    Hälsningar Jennie

    SvaraRadera
  2. Vilken mysig dag! Roligt för dottern att få se alla djuren, gissar att det var ett riktigt äventyr!! Brödet ser jättegott ut, tyvärr brukar jag oftast misslyckas med all bakning, lika bra köpa från Ica...

    Kramizar aka

    SvaraRadera