fredag 21 maj 2010

Väloljat

Vet ni hur man vet att man är den enda människan som är utomhus på fem kilometers radie? (svar kommer längre ner)...

I år kommer vi troligtvis inte att ta fram vårt stora trädgårdsbord, vi har ändå så lite tid att använda det i sommar, så det får hellre stå i skydd mot väder och vind. Vårt lilla balkongbord har i alla fall hittat ut ur vinteridet. Senaste sommar stod det under bar himmel och fick samma gamla väderbitna look som en gammal fiskare...

Före:
Kolla bland annat in ringen mitt på bordet där vi hade en blomkruka att stå... Och tro inte att vi har fuskat med inoljningen, vi har tvättat, oljat, oljat, tvättat och oljat. Enda som har hänt är att ytan ser lika grådaskig ut som förr och sommarshortsen har fått fettfläckar på baken!

Före:
Kära syster Hvita Hjärtat hade dock tipsat om hur bra resultat man får av att använda en träolja med pigment i. Jag som inte ens hade vetat om att det fanns nåt sånt hittade snabbt en burk brun träolja vid Prisma...visserligen 4 euro dyrare/ liter än den vanliga genomskinliga...men den var minsann pengarna värd!
Efter:
Möblerna fick en helt annan lyster och ringen på bordet försvann helt! Innan behandlingen började så tjatade min man om att han tyckte möblerna var snygga som de var; "De har ju patina"...(jag visste inte ens att han kände till ordet "patina", kanske han har tjuvkikat i min Ernst-bok ;)) Jag tror ändå mer på att det mest var latmasken i honom som pratade, han trodde att han skulle hamna på mera jobb, men jag fixade det själv...efter att jag hade nattat dottern.
Efter:
Så det var mörkt och kallt och mygg överallt! (Därför visste jag att jag var enda människan utomhus, nejdens alla myggor cirklade runt mitt huvud!) Bilderna är därefter...inte lätt eller roligt att fota när det skymmer, kryllar av myggor och man är insmord med träolja.

Efter:
Det var i alla fall värt besväret. Efter att detta bord och stolar har agerat vikarie i sommar åt alterneringslediga Stora Terrassbord så ska det få njuta av en värdig ålderdom i vår framtida syrenberså :)

(Ps. Min man är verkligen ingen latmask, han bygger ju ett helt hus åt oss, medan jag ägnar mig åt att olja utemöbler...nåjaa, lite annat gör jag väl nog också :))

(Ps 2. Den lurviga gräsmattan är inte vårt ansvar... Till min stora glädje blev den dock klippt för en liten stund sedan :))

4 kommentarer:

  1. Men oj, VILKEN SKILLNAD!! Vad roligt att möblerna blev så fina, som nya! Jag har inte hunnit olja in mina utemöbler ännu, ligger efter med det mesta denna vår... Svärmor blev jätteglad över din hälsning, jättekul!

    Helgkramizar från bloggkompisen aka :)

    SvaraRadera
  2. Kanonfint blev det! Inte dåligt att hinna olja utemöbler mitt i ett husbygge. Och småbarnsförälderi. Visst är vi multikompetenta:)
    Ha en bra helg!
    Hälsningar
    Jennie (Skogslunden - datorn låter mig inte logga in i dag)

    SvaraRadera
  3. Ja visst är det kul att se skillnaden! Som nytt :o) Själv ska jag pensla över våra med en riktigt mörk nyans, får se om det blir en katastrof...börjar dock bli lite trött på att olja efter att ha fixat terassen och alla trädgårdsmöbler ett varv redan, plus diverse krukor och annat. Fin nyans era möbler har!

    Kramis,
    Syster yster

    SvaraRadera
  4. Va fin ute möbeln blev av lite olja. Ja, mygg knott kan man leva utan.
    Kram Anette

    SvaraRadera