onsdag 19 maj 2010

Vattna, vattna liten blomma...

Saken jag köpte vid djurparken var en vattenkanna i rostfri plåt. Jag är tyvärr riktigt dålig på att vattna mina uteblommor (inneblommor också för den delen). Vattenkannan är för det mesta långt undangömd (ett fult grönt plastspektakel), så nu motiverar jag mitt smått onödiga köp med att blommorna kommer att hållas längre vid liv ifall jag har en snygg vattenkanna som får stå framme hela tiden!
Min murgröna har jag tyvärr lyckats ta kål på (den dog inte på grund av vätskebrist utan det var någon sorts kvalster som tog kål på den), så nu har en gräslöksknippe fått ta över zinkkrukan. Den slokar i och för sig redan, hela fem timmar efter att den inhandlades. Ifall växter kan tänka så tänker de nog "Ta inte mig, ta inte mig" när jag kommer gående i affären, jag tror att det lyser "växtmassmördare" om mig på långa vägar! Vilken tur att jag inte vet så bra skillnad på ogräs och andra växter, så jag i alla fall en tid kan inbilla mig att jag har gröna fingrar när det växwer och gror i rabatten :).


I går göts grundsulan vid bygget och idag har de murat upp sockeln med leca-stenar, så det borde bli klart imorgon. Det är så roligt att vara till bygget och se nu när man märker att det händer grejer och man ser exakt var väggarna skall vara.


På den övre bilden syns vinkeln vid kvisten. Vinkeln är mot sydväst o där kommer det att byggas en terrass i framtiden. Skottkärran som syns på bilden ligger mitt i vårt blivande vardagsrum... Jag vet, lite konstig inredning än så länge, men småningom ska väl också den biten fixas :).

På den nedre bilden står man o kikar in genom ett köksfönster. På motsatt sida syns kvisten som en utbuktning.



Idag var vi på köksplanering till husleverantören. Det ska bli spännande att se vilket pris de kommer fram till. Ikea köket jag hade planerat rörde sig runt 5000 euro så dyrare lär det nog bli. Då är bara det stora frågetecknet hur många tusenlappar extra man vill ge för garantier, färdigmonterat, speciallösningar osv. Det tåls att funderas på...

Nu säger jag godnatt och kryper ner under täcket med hopp om att solen lyser lika klart imorgon igen...Man börjar faktiskt bli lite bortskämd med detta underbara väder som har hållit i sig en vecka nu!

2 kommentarer:

  1. Va kul att få följa erat bygge. Vi gödslade våran gräsmatta för det skulle bli regn men icke då. Så vi fick börja vattna gräsmattan i går kväll.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Du är inte ensam om att ha ihjäl blommor, jag lyckas inte jag heller, suck... Tror alldeles säkert en så fin vattenkanna kan göra susen:)Jätteroligt att få se ert bygge växa fram!
    Trevlig kväll och kramiz från aka

    SvaraRadera