onsdag 26 maj 2010

Wilhelmina dagen

Hos oss firas Wilhemina-dagen med bak av Wilhelmina-kakor. Huvudpersonen för dagen fick förstås vara med vid baket även om hon snarare fungerar som stjälpreda än hjälpreda. Degen tyckte hon smakade smask, för hon var flera gånger ner i degskålen med matskedsmåttet och fiskade upp degklumpar som hon sedan snabbt tryckte i munnen. Jag måste väl erkänna att hon är ganska renlig av sig i alla fall eftersom hon inte grävde i bunken med kladdiga fingrar ;).

Wilhelmina-kakorna ställde vi i en burk på bordet, så om pappan inte har fattat vilken stor dag det är idag så lär han bli påmind det snaraste när han kommer hem :)


Wilhelmina kakor

200 g mjukt smör
2 dl socker
2 msk sirap
1 äggula
5 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
2 tsk matsoda

Rör smöret, sockret o sirapen tills det blir poröst. Blanda i äggulan och de torra ingredienserna (blanda först mjöl, vaniljsocker o matsoda). Baka ut till fyra längder på två bakplåtar. Grädda ca 15 minuter i 175 grader på mittersta falsen. Skär upp i sneda snittar medan längderna ännu är varma. Låt svalna.

Någonting jag verkligen tycker om är flaskor med patentkork. Så oändligt mycket snyggare med glasflaskor med patentkork än plastflaskor med skruvkork (fast jag kan väl erkänna att det nog är mest plastflaskor i användning här hos oss på grund av praktiska skäl).

Kakburken är från vårt allas ikea och flaskorna är (hör och häpna) från Halpa-Halli. Dessutom i en fin storlek också (ca 2 dl). Ännu för några år sedan var inte Halpis precis inredarens drömbutik (om man inte letade efter blommiga tant-grejer med en massa extra krusiduller förstås), men det tar sig minsann. Det senaste året har jag hittat en hel del snygga och billiga prylar där!

Mitt bloggande har lämnat lite på hälft den senaste tiden, men jag lovar bättring på den fronten. Det har varit lite mycket senaste tiden med en man som är borta seven-eleven. Det betyder att precis allt inom hemmets väggar faller på min lott, t.ex. att fixa en läckande wc-bytta. (Nåja, jag ringde fix-akuten (=min käre far) som tydligt visade hur man ska åtgärda problemet, så nästa gång fixar jag det själv :)...o på min CV kan jag ju alltid tillägga "amatör-rörmokare" ;)

3 kommentarer:

  1. Krama henne på namnsdagen från oss!/Lea,Minea,Malte o Heidi

    SvaraRadera
  2. Tack för att du vill vara med i min tävling, lycka till! Åse

    SvaraRadera
  3. Tänk att alla lyckas med sina bakverk utom jag, *avis*... Har aldrig fått till kakor som inte flyter ut och ser ut som stora tefat i ugnen...suck... Såå fint med kakor i glasburk, fint att ha framme! Fint namn , Wilhelmina ;) Ha en fin kväll!

    Kramizar aka

    SvaraRadera