onsdag 4 augusti 2010

Sauna

Bastun är det rum där jag (de flesta skulle jag tro) tillbringar allra minst tid i hemmet. Vår nuvarande bastu fungerar som förråd (ett ganska bra sådant faktiskt :)), men i huset vill man förstås kunna bada bastu. Min man är en betydligt större bastubadare än mig och jag hade till först tänkt överlämna bastuns inredning helt och hållet åt honom (trä som trä tänkte jag). Men nu har jag ändå kommit på att jag måste få vara med och bestämma lite, lite...inte alls mycket, nej då. Bara vilken färg panelen och laven skall ha och vilken modell det ska vara...och förstås hur taket, golvet och golvsilen ska se ut, sen lämnar jag resten av beslutandet åt mannen (det vill säga vilken sorts bastuugn vi ska ha ;))


Vår bastu kommer troligtvis att kläs med asppanel som behandlas så den blir riktigt mörkgrå (bilden ovan). Själva laven kommer troligtvis att vara träfärgad så det inte blir så mörkt. Måste bara försöka hitta en träfärg som matchar bra med det mörka. På golvet lär det bli gråa klinkers. För någon dag sedan såg jag en bild av en liknande bastu som jag beskrivit i en tidning. Synd bara att jag inte minns i vilken, jag har bläddrat i genom hela tidningshögen utan resultat...får försöka imorgon på nytt med piggare ögon ;). För det har jag märkt, att när man skall visualisera någon inredning åt en karl så behövs det för det mesta en bild att styrka sitt resonemang med ;). Nu pratar jag inte bara om min käre make, utan det är ju fler som ska ta del av mina planer (husleverantören t.ex.). Ifall någon känner igen min beskrivning och vet var jag kan hitta bilden, så tipsa gärna :)

Nu är det lika mörkt där ute som vår bastupanel kommer att bli, vilket betyder att det är dags att krypa till sängs... Go´natt :)


(bilden är lånad från www.tikkurila.fi)

9 kommentarer:

  1. Så trevlig med bastu det vill jag också ha. Tänk att det finns så mycket att välja på när det gäller bastun också.
    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med vilken tidning men jag är säker på att någon annan kan.

    Kramisar Mia

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk färg det är på den bastun du har med bild på, det var bland det snyggaste jag sett på länge, hoppas du hittar rätt färg, men det gör du säkert! kanon!
    Agneta kramar

    SvaraRadera
  3. Intressant!
    Vi har bott snart fyra år och bastun är fortfarande oinredd, den fungerar för tillfället som... ja, just det - förråd!!
    Vi har mörkgrått klinkergolv också.

    SvaraRadera
  4. Härligt med bastu.
    Vi har inte ens ett badkar det saknar jag.
    Ha en bra torsdag!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Oj, vilken snygg bastu! Trodde det typ bara fanns "furu-bastu" (är inte helt insatt som du märker) och det är kanske inte nån inredningsdröm direkt...

    Ja du, tycker jag ser vissa likheter hos dig i mig. Inredningstankarna går på högvarv och varenda liten sekund (som är ledig) sitter jag med huvudet i tidningar, på nätet för o samla inspiration... Det tar liksom aldrig slut...

    SvaraRadera
  6. Hmm, detdär är så typiskt - att man hittar nån fin bild på en blogg eller i en tidning och sen minns man inte var :o/ Vi såg också en snygg bastu på bostadsmässan i Vasa för något år sedan och den har vi faktiskt fotat (!) för att återskapa något liknande när vi själva bygger hus. Vår nuvarande bastu är väldigt sällan i användning, fungerar mest som torkrum för kläder. Kanske man borde göra som grannfrun och sätta in en vävstol i den istället :o) Misstänker att vi bygger en vedbastu sen då det blir aktuellt med hus.

    Lycka till med lampköpen förresten! Det blir inget billigt kalas om man ska ha nästan 20 lampor på en gång, tur att det finns IKEA iaf ;o)Jag måste nog smidigt göra mig av med våra "avlagda fula lampor" tills vi bygger hus, annars kommer M att insistera på att vi ska hänga upp dem där >:oP. Kramisar!

    SvaraRadera
  7. Superfin färg i bastun! Jag tycker du lämnade mycket kvar åt maken att bestämma över *blink*. Ska bli intressant att se er nya bastu byggas i nya huset!

    Ha en skön kväll!

    kramiz aka

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Det blir stopp i husbygget då och då för lite mindre och roligare projekt. Annars skulle jag inte orka med ;) Det funkar iaf att bo i huset nu även om det inte är så mycket mer..
    Nu är snart pojkarnas hus klart :) Kanske blir det bullfest (fast med köpta bullar;).

    Tyvärr vet jag inte var du kan ha sett bastun i för tidning men jag tycker att du har bra koll på det, för att kunna fixa en toppenfin/fräsch bastu. Mycket vackrare som du tänkt är det vanliga furu-stuket.
    Trevlig kväll! Kram Milla

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Tusen tack för awarden! Jag blir både rörd och mycket glad! Så otroligt mycket bloggandet ger! Kul att få läsa lite mer om sina bloggvänner också. Det verkar som om det är flera av oss som "funderar på vad vi ska bli när vi blir stora". Känner igen mig mycket i det. Och många av oss som jobbar med någt helt annat än det vi bloggar om.
    Synd att du bor så långt bort, annars hade jag kommit över och hjälpt dig tömma frysen på några av de där bullarna - de såg fantastiskt goda ut.
    Vilken fin bastu! Men nu satte du griller i huvudet på mig. Har inte heller tänkt på bastuinredningen innan - "trä som trä" som du skriver. Men åhhhh vad snyggt det var med det här mörka träet! Ska bli väldigt spännande att se det färdiga resultatet!
    Kram Jennie

    SvaraRadera