måndag 9 augusti 2010

Jag vann!

Jag har äntligen vunnit min första bloggtävling... Jag kunde knappt tro att det var sant, men idag kom det ett paket med posten och inuti låg det här fina zinkhjärtat. Det var Linda med bloggen Mitt lilla hem (hon har också en webshop, kika gärna in där) som ordnade utlottningen.

(Lindas bild)

Jag är så glad att jag vann, hjärtan och zink hör ju till mina absoluta favoriter inredningsmässigt :).

Min man har semester den här veckan. Det betyder inte att jag ser honom mer än vanligt, men det betyder att bygget går lite snabbare framåt. För tillfället är det takrännor och stuprör som sätts på plats...efter det börjar vi spika panel. Före panelen spikas upp ska den dock målas ett varv och här kommer jag in i bilden. Vi har ännu inte helt bestämt oss för vilken färg huset ska vara :). Eller ljusgrått blir det förstås, men det finns ju inte bara en ljusgrå. Den grå färgen ska skifta mot beige, inte blå eller grön som de flesta ljusgråa färger gör! Nu är vi i valet och kvalet mellan två olika ljusnyanser...husleverantörens färgplanerare var ledig idag, men imorgon blir det ett samtal med henne och efter det kan vi (läs: jag) förhoppningsvis bestämma mig :).

Det vi i alla fall har diskuterat idag är spis. Det lutar starkt mot Uunisepäts Klassikko, men utan kakel och med putsad yta istället. Får se bara vad prislappen blir. Klassikko är en lagrande spis, något vi inte egentligen har behov av då vi har bergsvärme. En icke-lagrande spis är aningen billigare, men då är utseendet också ett helt annat...


Förutom färg- och spisval funderar vi en hel del på köket. Det lutar starkt, mycket starkt, mot ett ikea-kök. Hittills har jag inte hört ett enda ont ord om ikea-kök. De flesta som har dem verkar vara jättenöjda och rekommenderar dem varmt. Vitvaror och blandare kommer vi att köpa skilt (alltså inte från ikea).

Dessutom så börjar det vara hög tid att fundera på ytterdörrar. Den här hör till Fenestras "modern-kollektion", men jag tycker ändå den skulle kunna passa hos oss. Det jag tycker är bäst med den här dörren är att även små barn kan kika ut genom glaset (vi kommer att ha klarglas, nyfiken som jag är vill jag kunna titta ut ;)).



Denna dörr från Skaala är inte heller helt fel. Fönsterformen påminner lite om det fönster som maken ska tillverka till garaget...

I Skaalas dörrkatalog hittade jag ännu en till dörr, Beverly, som jag kunde tänka mig. Tyvärr fanns den inte på deras hemsida.

Med 99% sannolikhet blir vår dörr vit. Jag tycker det är jättesnyggt med färgade dörrar, och eftersom vårt hus blir ljugrått så skulle det säkert passa med t.ex. en blå eller röd dörr. Men känner jag mig själv rätt så skulle jag tröttna rätt fort... och så gäller det ju att ha en dörr som passar lika bra till påskpynt som julkransar och midsommarbjörkar. Näe, vitt får det bli :)

Nu ska jag fundera vidare på kök och vitvaror... Beslutsångest är bara förnamnet!

Ha en härlig vecka!

10 kommentarer:

  1. Hej vännen!

    GRATTIS till din vinst!

    Jag känner igen mig sååå i alla val. Dock valde vi att gå den enkla vägen och ta mycket ur husleverantörens basutbud. Orkade liksom inte. Vi kommer bli jätte nöjda ändå!

    Sååå himla fin spis, ni kommer få FINASTE huset! Skulle gärna vilja se bilder snart....

    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Ojoj så mycket du har att besluta nu! Både jobbigt, stressigt och superkul :)
    Vi valde en liten kamin just för att vi har jordvärme och inte behövde en lagrande.
    Gillar den första dörren, den är fin och vitt blir säkert bra, passar till allt och året runt. Vi har också vit dörr med tre små gluggar upptill.

    SvaraRadera
  3. Det kommer att bli jättefint med ett Ikea kök,
    de har många olika kök och deras mer lantliga är jättefina. Det verkar vara inne nu med putsade kakelugnar och det är vanligt här i Sverige bland de som bygger nytt eller renoverar att de väljer just putsade.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Grattis till vinsten visst är det en härlig känsla att vinna.

    Hoppas ni får mycket gjort nu när din man har semester ni verkar inte bara ha en del att göra utan även flera beslut och val. Vad du än bestämmer dig för så kommer det att bli fint.

    Lycka till med allt
    kram Mia

    SvaraRadera
  5. Grattis till vinsten! kan förstå att du är glad, jag har själv aldrig vunnit någon bloggtävling så jag kan tänka mig att jag skulle sväva på små rosa moln om jag gjorde det en vacker dag!
    Tusen tack för awarden! Vad glad jag blev! :) Pga stugvistelse och diverse annat har jag inte hunnit ta mig an den förrän nu, men bättre sent än aldrig heter det ju... ;) Tack igen!
    På tal om spisar, just en lagrande skulle vi behöva... Den vi har är inte det så man skulle gärna ha det när man hör att andra får varmt och skönt i hela huset när de eldar... Hos oss är det mest bara i vardagsrummet det blir varmt. Hörde faktiskt om någon som har bergsvärme och ändå får elda i spisen vintertid, hmmm...
    Vilka fina dörrar! Jag skulle gärna ha en ny fin ytterdörr, såg igår att en av grannarna skaffat ny och då blev jag sååå sugen på en ny och fin jag också!
    Jag har inte heller hört om någon som inte skulle ha varit nöjd med sitt Ikea-kök, så det blir nog hur bra som helst! Vi funderar ju på att ev skaffa nytt kök därifrån också, när det blir av med köksrenovering... Tyvärr har det kök vi fastnat för utgått ur sortimentet så det blir att tänka om då...

    SvaraRadera
  6. Grattis till vinsten!! :)

    Vilka roliga val ändå du står inför, men förstår att det lätt kan bli FÖR mycket!

    Ha en bra dag! kram Milla

    SvaraRadera
  7. Grattis till din vinst! Det är så kul att få ett vinstpaket med posten...
    Och mycket att bestämma också, läser jag. Det blir ju så mycket på en gång att bestämma, så det gäller att verkligen fundera ordentligt.
    Men färgvalet tycker jag låter jättefint!
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  8. Grattis syrran!! Vad kul att du äntligen vann, så ivrig tävlingsdeltagare som du är :oD

    Ska bli så spännande att se vilken färg ni väljer till huset! Hoppas jag och A kan komma nästa söndag så jag skulle få se bygget! Blir glesare mellan besöken nu då vi båda börjar jobba och ska försöka hinna bygga och förbereda lektioner på helgerna :o/

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Och så glömde jag ju att tacka för den fina awarden! Tack snälla du! Jag blev så glad för dina fina ord!
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  10. Äsch nu försvann min kommentar - vad håller jag på med... får börja om igen :) Stoort grattis till vinsten! Jättesött hjärta! Roligt! Spisen är helt underbart vacker och jag tycker ni gör ett bra val där! Dörrarna är också jättefina! Vad fiffigt att även de små kan titta ut. Vit färg är ju alltid ett säkert kort och dessutom fräscht.

    Ha en skön kväll!

    Kramiz aka

    SvaraRadera