fredag 6 augusti 2010

Renova

"Gamla hus, lägenheter, slott, hotell, teatrar, musèer och liknande kräver apparater som passar in i helheten"... Så beskriver Schneider elektric sin strömbrytare Renova. Och ni ser ju till vilken kategori jag räknar vårt hus ;).


Ett av de största bekymren jag har inredningsmässigt är vilka brytare och eluttag vi ska välja. De flesta är ju så tråkiga, fyrkantiga och till och med fula. Renova tycker jag om på grund av att de ser gammaldags ut, men jag är lite i valet och kvalet hur vi ska göra. Vad tycker ni? Kanske någon läsare med erfarenhet av dessa brytare?


Det skulle också vara betydligt enklare ifall vi i varje rum endast skulle ha behov av en brytare, för en liten brytare lägger man ju inte märke till. Tyvärr har vi en hel del lampor (t.ex. i kök och vardagsrum), så det blir en rätt präktig rad med brytare.

Ett alternativ är att ha olika brytare. Renova i kök, vardagsrum och hall och fyrkantiga, vanliga brytare i sovrum och badrum... Men då kanske det blir för rörigt. Stora problem jag brottas med, eller va`!? Vilken modell vi än väljer på brytarna så blir de förstås vita.

Jag vill gärna höra era åsikter om den här saken, för jag har funderat på brytarna länge utan att komma någon vart... För de som undrar vad min man säger om saken så är det tyvärr inte mycket. Han tycker också att vanliga brytare är tråkiga. Om Renova säger han bara (som med det mesta andra i inredningsväg) "Jag kan nog leva med det, jag har inte så stor skillnad, bestäm du!"

Hjälp!

10 kommentarer:

  1. Åh, vad fina de vita är! Gillar dessa runda (är det bakelit?) väldigt mycket. Svart kan ju bli lite väl i ögonfallande om man ska ha många, precis som du skrev, men de vita är ju så fina. Tack för tipset!:) Kram Jennie

    SvaraRadera
  2. ja sådana saker är ju inte jätte fina och kanske inte det roligaste att lägga pengar på :) men hittar man väl någon fin så kan det nog vara värt priset. Gillar dem runda mest

    Kram Malin

    SvaraRadera
  3. Strömbrytare är ju inte det finaste i hemmet ännu värre är det då mannen lyckats sätta den på fel hål i syrummet. Vi lyckas inte knäppa av den igen så nu tänder man lampan på snedden.

    Jag skulle nog ta Renova i vardagsrum, kök och hall möjligtvis i badrummet. Skulle det vara stor priskillnad skulle jag nog ta fyrkantiga i alla rum för tar du dom i vitt så syns de inte så mycket.
    Känns som du inte blir ett dugg klok på mitt svar.

    Lycka till många beslut blir det då man bygger hus.
    Kram Mia

    SvaraRadera
  4. Hej
    Jag har nyligen hittat hit, via en länk på skogslundens sida tror jag minsann! Har nu lagt till din blogg på min lista så jag kan fortsätta följa ert bygge.
    Jag tycker de vita är jättefina, är inte mkt för svart i inredningen. Skulle vara på kaminer och vedspisar då:-). Vad man än väljer så tror jag det blir snyggast om man har samma överallt.

    SvaraRadera
  5. Ojoj, det finns några ställen i vårt hus som jag undviker att fota pga de långa raderna med brytare... Om det ändå fanns nåt sätt att dölja dom. Problemet med brytarna hos oss var att vi inte har några dörröppningar som det ju är naturligast att placera dom bredvid, vi har så öppet på hela nedrevåningen.
    Kanske ni kan ha vanliga på övervåningen och de snyggare på nedre? Dom är ju säkert dyrare dom där också. Vita syns ju mindre, det skulle nog jag välja. Ska ni ha dimmers någonstans då? Finns såna av den där modellen också?

    Mycket att fundera på... Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att om du ska ha den lantliga stilen på ditt hem så är Renova ett måste över allt. Det har vi och det blev jättebra.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Om jag finge bestämma skulle jag definitivt ta samma strömbrytare överallt.
    Vill man ha dimmer i dom, så glöm inte undersöka om det går, för min erfarenhet är att det inte alltid fungerar.
    En sak till, dom skall vara lätta att torka av, kladdiga fingrar syns.
    Sen får man väl helt enkelt gå på magkänslan.
    Agneta kramar

    SvaraRadera
  8. Jag tycker Renova är klart snyggast, gillar dem både i svart och vitt. För att få enhetlighet skulle jag (om jag skulle bygga nytt hus) ha samma i alla rum. Mina strömbrytare är riktigt fula och jag skulle gärna byta ut dem alla på sikt, men det finns andra saker som går före just nu. Jag har funderat på att ha svarta i mitt gamla hus. Om du inte har kikat på bloggen Humlebacken så gör det, hon har sådana strömbrytare (tror det är lika som de du visar) och har gjort flera inlägg om dem - skitsnygga!

    Ha en toppendag Annie!

    Kraaamizar aka

    SvaraRadera
  9. Har du sett att herr Ohlson också säljer sånadär brytare? Där har jag också konstaterat att de visserligen är snygga men minst dubbelt så dyra som vanliga brytare. Så syns ju inte vita brytare så mycket heller vilken form de än har. Så det beror ju på hur mycket man vill betala för att få en viss form. Själv skulle jag iallafall sätta likadana brytare i hela huset. Ska bli spännande att se vad ni väljer :o) Kram!

    SvaraRadera
  10. Hej vännen!
    Så lustigt, jag riktigt hajade till när jag tittade på bilderna för liknande sådana brytare i svart köpte vi till hallen när vi renoverade i huset. Och vi köpte likadana uttag (lite mer avlånga). Mot vita väggar blev det suuupersnyggt, så jag säger direkt - köp!!

    Hoppas ni har det bra och att ni får en fin vecka! Här kämpar vi på med Scubbes mage, det blir veterinären imorgon, han höll på att bli stabil, vi åkte på kalas (jag tror han har fått någon kaka eller nåt, fast jag kan ju inte bevisa det) och nu urkass igen.... Blir så trött! Johan har börjat jobba och Jonton börjar på dagis igen imorgon, ska faktiskt bli skönt med ett par timmar i lugn och ro imorgon!

    Ta hand om er och stora kramar!!

    SvaraRadera