söndag 15 augusti 2010

Jag ska måla hela världen...

Nu har vi börjat måla panelbräderna. Vi målar dem första varvet på marken före de spikas upp, och andra varvet på väggen. Färgen vi valde är perfekt... åtminstone när det skymmer. Vi målar panelen ljusgrå, en grå som skiftar mot beige...är det tänkt. Men ibland får jag för mig att den skiftar mot grönt, vilket absolut inte var meningen....då skulle det ha varit bättre med blått. Missförstå mig rätt nu, absolut inget fel på gröna hus, men jag vill att vårt hus ska vara grått, inget annat.

Igår på kvällen bestämde vi oss i alla fall för att färgen är grå. Alla som anser något annat räknas härefter som färgblinda i våra ögon ;).



De första två panelbräderna på plats...här går det undan :)


Det räcker länge att ha mig med när panelen ska upp, för efter varje bräde så måste jag ta några steg tillbaka och beundra, begrunda och fantisera om hur det kommer att se ut när det är klart ;).

Igår klättrade jag upp på balkongen och "bröt mig in" på vinden. Spännande att göra inbrott i sitt eget helt tomma hus :).


Det här är utsikten från balkongen. Gräsplätten mellan huset och vägen ska i framtiden bli en gräsmatta i etapper (på grund av att tomten sluttar rätt mycket).




Så här ser det ut när man tittar in genom balkongdörren. Trappan kommer att komma upp i hålet mitt på vinden. Det vänstra fönstret kommer i vårt sovrum och fönstret till höger i dotterns sovrum. Ståhöjden mitt på vinden är ca 2,4 meter och vid sidorna blir det ca 1,5 meter. Lite högre än ett "vanligt" 1,5 plans hus alltså.

Ha en skön vecka! Själv kommer jag att tillbringa veckan i målarpytsen :)

8 kommentarer:

  1. ÅH, det kommer bli SÅÅÅ FINT ert hus! O visst är det grå färg, jätte snygg! Visst är det väl härligt o stå o fantisera om hur det kommer bli som färdigt.

    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Wow, vad långt ni har kommit! Vilken tur att jag inte är färgblind, jag tycker absolut att färgen är grå:) Vill se bild på huset i helbild!
    Ha en jättebra vecka! Kram Jennie

    SvaraRadera
  3. Färgen ser absolut helt och hållet grå ut, hihi!! Oj vad spännande att följa er nu när ni börjat komma så långt in i bygget! Tänk på ryggen i veckan annie, rätt ställning så den håller :)

    Kraamizar aka

    SvaraRadera
  4. Knepigt med färg... Inte lätt heller att välja från en liten provbit och gissa hur det blir på stora ytor. Ser ut som en riktigt fin nyans ni har valt. Tror nog att alla färger ändrar sig enligt solljus och tid på dygnet...
    Hihi, känner igen det där med att pausa och beundra :D
    Lycka till med målandet!

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig varmgrå färg. Vad långt ni har kommit med ert hus.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  6. Det kommer att bli jättefint! Så spännande också att måla ett helt nytt hus!
    Och härligt att det börjar ta form ordentligt nu...
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  7. Så flitiga ni är. Och visst är färgen grå, det syns hur tydligt som helst! Det skiftar alltid lite, vi höll ju på med tre, fyra grå färger på vårt hus och det blev randigt och det älskar jag så det får det bli i fortsättningen också!
    Vilken härlig övervåning! Det går undan.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Grått ÄR svårt. Jag har försökt få till grått på väggarna här hemma men det slutade med att vi målade om till VITT. Det blev väldigt olika färg beroende på ljuset i rummet. Tyckte mest det såg lila ut.

    Vilket underbart litet café er princessa fått :)

    Kramar Milla ♥

    SvaraRadera